Ingefærøl og tilsette chilli

Torbjørn Aasen

Norbrygg-medlem
Hei
Jeg har kjøpt et sett med ingefærøl fra Petit Agentur.
Det var dattera i huset som ville at jeg skulle lage det til henne...
Tenkte jeg skulle pimpe det med chilli. Har kun lagd brigebær øl med tisettnig av 2,8 kg bringebær tidligere. Den blei vist veldig god for det blei fort tomt[emoji2]
Mitt spørsmål er hvor mye og hvordan tilsetter jeg dette?
Jeg brygger 25 liter av gangen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har forsøkt chilli i kok, det ble paprikasuppe og lite sting. Fugleøyechilli rett i flaska ble helvete på jord og nær udrikkelig. En snillere chilli i gjæringskaret kanskje som tørrhumle 5-7 dager? Noen få snittet på langs. Blir hvertfall dette jeg forsøker neste gang.
 
Har forsøkt chilli i kok, det ble paprikasuppe og lite sting. Fugleøyechilli rett i flaska ble helvete på jord og nær udrikkelig. En snillere chilli i gjæringskaret kanskje som tørrhumle 5-7 dager? Noen få snittet på langs. Blir hvertfall dette jeg forsøker neste gang.
Nei suppe vil jeg ikke ha. Regner med at en må varmebehandle chillien også slik jeg gjorde med brigerbæra over 75°C i 10 min. før jeg kjølte ned og dumpa de i gjæringskaret etter en uke..
Er veldig usikker på type chilli og mengde i 25 liter vørter.
 
Jeg har ingen erfaring med chilli i øl selv, men ser for meg at tørket chilli gjør seg best? Pleier å tørke endel thai chilli og habanero som jeg bruker til krydder. Stikker bra! Kan tenke meg at det vil gi en fin styrke om du tilsetter det i gjæringskaret.
 
Jeg har ingen erfaring med chilli i øl selv, men ser for meg at tørket chilli gjør seg best? Pleier å tørke endel thai chilli og habanero som jeg bruker til krydder. Stikker bra! Kan tenke meg at det vil gi en fin styrke om du tilsetter det i gjæringskaret.
Hvordan tørker du det?
Må jo være helt rent for bassslusker også eller så går alt til helv...
 
Ingefær gir vel også en ganske tydelig "varme"? Avhengig av hvor mye man bruker, selvsagt. Kanskje chili blir litt mye av det gode?
 
Hvordan tørker du det?
Må jo være helt rent for bassslusker også eller så går alt til helv...

Kutter av stilken og legger på et brett i ovnen på 50-100°c i rundt 4-8 timer. Ang infeksjon kan man jo sikkert tilsette tørket chilli i litt vodka først så helle alt oppi karet.
 
Tilbake
Topp