Ingen forandring på målinger

Hei
Jeg har nå fulgt opp med litt prøver av brygget vi har satt. Den dagen vi satt vår Weissbeer målte vi OG til 1.045.
Torsdag fulgte vi opp med nye prøver, hvor SG målte 1.019. I dag gjorde vi det samme, hvor det målte 1.019 igjen. Er dette helt normalt, at det ikke er noe forandring?

Det blir en del spørsmål fra oss, da vi er helt ferske på dette :)
 
Kva måler du med?
Kva tempratur gjærer du på?
Kva mesketempratur hadde du ?
Det er lite utgjæringen du har fått

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Gjærtype: Mauribrew Weiss Gjæret fulgte settet som vi handlet hos olbrygging.no
Mesketemp: 65 grader
Gjæret på ca 18 grader første dagene. Så flyttet jeg den til badet, hvor temp er 21 grader
Måleinstr: Hydrometer som fulgte med settet.
 
Ser at andre har hatt samme erfaring som deg med denne gjæra. Rehydrerte du gjæra som anbefalt før pitching og har du brukt gjærnæring som også anbefales av produsenten?
 
Nei, gjorde faktisk ingenting. Bare helte gjæra over, og satt på lokket. Ristet litt i dunken. :) Kanskje det ikke blir så mye ut av denne da
 
Rehydrering, gjærnæring og god belufting er enkle tiltak for å gi gjæra optimale forhold for å få jobba seg helt imål. Men det blir jo øl uansett
 
Takk for svar. da skal jeg gjøre det fra neste brygg :) Har nå også fått meg noen bøker, som skal leses igjennom før neste runde er i gang ;)
 
Du må vere forsiktig vist du skal flaske denne. Den kan starte igjen etter at den er komt på flaske når du har så høg restsødme.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Den er grei. Den skal stå en uke til, tar nye målinger da :) Er det noen tips som jeg kan gjøre før da, for å få igang event rest gjæringen?
 
Fikk tips i går, at jeg kunne prøve å riste litt liv i dunken. Nå er det blitt bra aktivitet igjen i gjærlås :) Plopper ca vært 50 sec.
 
Fikk tips i går, at jeg kunne prøve å riste litt liv i dunken. Nå er det blitt bra aktivitet igjen i gjærlås :) Plopper ca vært 50 sec.
Det betyr ikke nødvendigvis at gjæren spiser mer sukker. Du må måle for å finne ut av progresjon.
 
Ok. Skal ta en nye målinger, men lar det få stå noen dager først kanskje. Men hvis ikke gjøren spiser mere sukker, er det noen måte å få den til å gjøre det tro?
 
Da har vi tatt nye målinger, og det har bare gått ned fra 1.019 til 1.017. Nå målte jeg rett i gjæringsdunken, hvor det er ca 22 grader. Og Hydrometer er kalibrert på 20 grader. Vet ikke om det gir noen utslag på målingene?
 
Tilbake
Topp