Ingen gjæring på kølsch

to døgn etter brygging så er det ingen aktivitet i dunken, gjær i på ca 16 grader og har stått på 15 grader etter dette. Har mange brygg bak meg og har aldri opplevd dette før. Er kølschgjær vanskeleg? Er white labs sin.

Vurderar å hive oppi noko us5 eller noko for å sjå kva som vert resultatet.

Sett opp nærmest 16.6 og prøv ? Har brygget kølsch 2 ganger bare, men opplever at gjæret har det best på 17 grader. Har lest at Wyeast sin er bedre ned på 15 grader, men jeg vet ikke. Opplevde å måtte sette opp til 17 sist da ingenting skjedde på 15 grader.

Vedlegg

• Screenshot_2015-10-27-17-04-36.png
    Screenshot_2015-10-27-17-04-36.png
    203,2 KB · Sett: 17
Jeg har brukt WLP029 ved et par anledninger hvor jeg den ene gangen gjæret flatt på 16 og den andre flatt på 17. Gjæringen forløp fint, så tror ikke den skal være så vanskelig gitt nok gjær og oksygen.

Mest sannsynlig gjærer den i skjul. Ville ikke puttet oppi US-05. Se etter skum, eller mål.

Målte ikkje nen sette den på ...nja...18-19 gr....og no er det full fres med klart kvitt skum på toppen, er no sett litt kaldare og så krysser vi fingrar for at ikkje eit optimalt temperaturegime øydelegg heile greia (er uansett ein 4.5 l testbatch så ingen katastrofe).

Tilbake
Topp