Innkjøp av bryggeutstyr

Hei!
Jeg har tenkt å begynne med hjemmebrygging (aldri gjort det før), og etter x antall timer med googling og youtube videoer har jeg gått noe i surr...
Jeg kunne ikke finne noe tråder på dette, men om dette har vært diskutert før (noe det helt sikkert har) hadde det vært fint med en link :)
Jeg ønsker å lære meg å brygge ordentlig og gå til innkjøp av utstyr som gir meg så mye kontroll som mulig over prosessen, slik at jeg i fremtiden kan utforske metoder og oppskrifter uten å være begrenset av utstyr, og da er det vel all-grain som er beste løsning?
Jeg bor i leilighet i Oslo og må brygge i leiligheten, det er ikke noe tema å benytte seg av garasje, bod el. slik situasjonen er nå.
Spørsmålet mitt blir da hva dere anbefaler?
Vil BIAB være enkleste og beste løsning evt. elektriske bryggemaskiner som Grainfather el?
Syns også SS brewtech har mye spennende (ikke minst pent) men det virker som det er fort gjort at man må kjøre en del koblinger med både vann og strøm som gjør det mer til en permanent løsning. Dette gjelder vel generelt for "three pot" systemer?
Ser for meg et oppsett hvor jeg brygger i leiligheten og bruker kjøkkenvasken som vanntilsførsel, (har ikke tilgang til noe hageslange el. her) og gjærer i boden i leiligheten som har konstant romtemp. både sommer og vinter.
Dette er muligens en dum tanke, men vil tro at det beste for meg er å lære hvordan dette gjøres ordentlig når jeg starter, slik at om jeg skulle ønske å oppgradere utstyr eller oppskalere så vil det ikke bli en helt annen prosess enn det jeg har lært meg og er vant til.
Tar i mot alt av forslag og hjelp :)
 
Hei!
Jeg har tenkt å begynne med hjemmebrygging (aldri gjort det før), og etter x antall timer med googling og youtube videoer har jeg gått noe i surr...
Jeg kunne ikke finne noe tråder på dette, men om dette har vært diskutert før (noe det helt sikkert har) hadde det vært fint med en link :)
Jeg ønsker å lære meg å brygge ordentlig og gå til innkjøp av utstyr som gir meg så mye kontroll som mulig over prosessen, slik at jeg i fremtiden kan utforske metoder og oppskrifter uten å være begrenset av utstyr, og da er det vel all-grain som er beste løsning?
Jeg bor i leilighet i Oslo og må brygge i leiligheten, det er ikke noe tema å benytte seg av garasje, bod el. slik situasjonen er nå.
Spørsmålet mitt blir da hva dere anbefaler?
Vil BIAB være enkleste og beste løsning evt. elektriske bryggemaskiner som Grainfather el?
Syns også SS brewtech har mye spennende (ikke minst pent) men det virker som det er fort gjort at man må kjøre en del koblinger med både vann og strøm som gjør det mer til en permanent løsning. Dette gjelder vel generelt for "three pot" systemer?
Ser for meg et oppsett hvor jeg brygger i leiligheten og bruker kjøkkenvasken som vanntilsførsel, (har ikke tilgang til noe hageslange el. her) og gjærer i boden i leiligheten som har konstant romtemp. både sommer og vinter.
Dette er muligens en dum tanke, men vil tro at det beste for meg er å lære hvordan dette gjøres ordentlig når jeg starter, slik at om jeg skulle ønske å oppgradere utstyr eller oppskalere så vil det ikke bli en helt annen prosess enn det jeg har lært meg og er vant til.
Tar i mot alt av forslag og hjelp :)
Jeg har selv brygget mye på kjøkkenet i en tilsvarende løsning som det du her skisserer, og det fungerer helt fint! Man bør selvsagt være litt forsiktig med kondens under kokingen, så om du på en måte kan bruke ventilatoren på kjøkkenet til å få unna det værste er det en fordel … Dette er selvsagt diskutert i mange ulike tråder her på forumet, men utstyr er selvsagt en omdiskutert og personlig preferanse. For å komme i gang trenger du jo bare en stor gryte som du kanskje har fra før, en meskepose, et termometer og en kjølespiral. BIAB som du skriver er jo en veldig fleksibel og god løsning. Gjør du skrittet, i hvert fall hva penger angår, opp til en bryggemaskin kan denne hjelpe deg å holde styr på prosessen og gjøre bryggedagen litt enklere, men du får ofte en del andre begrensninger som mengde malt du kan bruke, eller hvor store batcher du kan brygge uten å gjøre modifikasjoner på utstyret og bruke mere penger. Siden du ikke skriver noe om det her antar jeg at du skal tappe ølet på flasker. Da trenger du jo bare en stor nok bøtte med plass til gjærlås på toppen, en tappekran og en tappestav. Du skriver at du vil gjære i boden som holder konstant temperatur året rundt. For mange bryggere er dette med temperaturkontroll svært viktig også under gjæringen, og ønsket om å brygge alt fra lagere til ulike gårdsøl kan fort gjøre at behovet for å styre gjæringstemperaturen viktig. Så jeg ville nok fort prioritert et lite kjøleskap eller fryseboks i boden med temperaturkontroll. Kjøleskap/fryseboks finner du billig på Finn.no.
 
Hei!
Jeg har tenkt å begynne med hjemmebrygging (aldri gjort det før), og etter x antall timer med googling og youtube videoer har jeg gått noe i surr...
Jeg kunne ikke finne noe tråder på dette, men om dette har vært diskutert før (noe det helt sikkert har) hadde det vært fint med en link :)
Jeg ønsker å lære meg å brygge ordentlig og gå til innkjøp av utstyr som gir meg så mye kontroll som mulig over prosessen, slik at jeg i fremtiden kan utforske metoder og oppskrifter uten å være begrenset av utstyr, og da er det vel all-grain som er beste løsning?
Jeg bor i leilighet i Oslo og må brygge i leiligheten, det er ikke noe tema å benytte seg av garasje, bod el. slik situasjonen er nå.
Spørsmålet mitt blir da hva dere anbefaler?
Vil BIAB være enkleste og beste løsning evt. elektriske bryggemaskiner som Grainfather el?
Syns også SS brewtech har mye spennende (ikke minst pent) men det virker som det er fort gjort at man må kjøre en del koblinger med både vann og strøm som gjør det mer til en permanent løsning. Dette gjelder vel generelt for "three pot" systemer?
Ser for meg et oppsett hvor jeg brygger i leiligheten og bruker kjøkkenvasken som vanntilsførsel, (har ikke tilgang til noe hageslange el. her) og gjærer i boden i leiligheten som har konstant romtemp. både sommer og vinter.
Dette er muligens en dum tanke, men vil tro at det beste for meg er å lære hvordan dette gjøres ordentlig når jeg starter, slik at om jeg skulle ønske å oppgradere utstyr eller oppskalere så vil det ikke bli en helt annen prosess enn det jeg har lært meg og er vant til.
Tar i mot alt av forslag og hjelp :)
Enkel BIAB er en veldig god ide. Helt enig med @MonoBryggeriet . Alt du trenger til det er sånt du likevel vil få bruk for seinere, om du skulle føle for å investere i noe mer "avansert" - som NB ikke gir deg noen gevinst i ølkvalitet. Men det kan ha sine praktiske fordeler for noen. ( Jeg er pensjonist og har nok av tid - og ingen småunger å ta meg av - så jeg hygger meg med å brygge på den enkle måten. Og etter 7 år med det har jeg overhodet ingen planer om å skaffe noe som gjør jobben for meg:).)

Å slippe dampen fra kokinga ut i rommet er å be om store og alvorlige problemer. Det finnes kondenseringsløsninger om du ikke har et avtrekk som fungerer. Jeg har ei god kjøkkenvifte, og triller vekk komfyren for å koke under den. Det går utmerket. Men om du har fastmontert topp, kan du får problemer med avstanden mellom toppen og vifta, i alle fall hvis du skal opp i 30-35 liters kjele. Skal du bare brygge 10-12 liter av gangen, skulle det gå fint.

Hva er temperaturen i boden din? Den vil jo styre hvillke typer øl du kan brygge. Så løsningen med et lite kjøleskap, som @MonoBryggeriet foreslår er noe du sannsynligvis vil finne ut at du kan få behov for. Men har du stødig temperatur på 16-17 grader, kan du gjøre mye med boden som den er. Kaldere eller varmere enn det, og du sliter med mer begrensa muligheter.
 
Hei!
Jeg er nå på min fjerde, og forhåpentligvis siste for en stund, adresse med min 20 liters Speidel Braumeister. De to forrige stedene var jeg nødt til å brygge på kjøkkenet. Til en situasjon der man må brygge på kjøkkenet og rydde utstyr frem og tilbake for hver gangs bruk ville jeg ikke hatt noe annet enn en kompakt bryggemaskin. Ikke noe større enn en 20l Speidel eller tilsvarende heller. Det eneste tilleggsytstyret som trengs er en spiralkjøler, et lokk med stuss for ventilatorslange og en gryte på 12l eller så for å varme skyllevann.
Jeg satte min på en lav krakk foran komfyren og med en bit ventilatorslange fra lokket og opp under ventilatoren ble aldri dampen noe problem. Og maltrør, siler, spiralkjøler og annet småtteri gikk i oppvaskmaskinen når øvre kurv ble tatt ut!
 
Syns vel det er viktig å riktig å påpeke at en trenger et skikkelig varmeelement - hvis en skal brygge batcher på 20+ liter.
 
Jeg har selv brygget mye på kjøkkenet i en tilsvarende løsning som det du her skisserer, og det fungerer helt fint! Man bør selvsagt være litt forsiktig med kondens under kokingen, så om du på en måte kan bruke ventilatoren på kjøkkenet til å få unna det værste er det en fordel … Dette er selvsagt diskutert i mange ulike tråder her på forumet, men utstyr er selvsagt en omdiskutert og personlig preferanse. For å komme i gang trenger du jo bare en stor gryte som du kanskje har fra før, en meskepose, et termometer og en kjølespiral. BIAB som du skriver er jo en veldig fleksibel og god løsning. Gjør du skrittet, i hvert fall hva penger angår, opp til en bryggemaskin kan denne hjelpe deg å holde styr på prosessen og gjøre bryggedagen litt enklere, men du får ofte en del andre begrensninger som mengde malt du kan bruke, eller hvor store batcher du kan brygge uten å gjøre modifikasjoner på utstyret og bruke mere penger. Siden du ikke skriver noe om det her antar jeg at du skal tappe ølet på flasker. Da trenger du jo bare en stor nok bøtte med plass til gjærlås på toppen, en tappekran og en tappestav. Du skriver at du vil gjære i boden som holder konstant temperatur året rundt. For mange bryggere er dette med temperaturkontroll svært viktig også under gjæringen, og ønsket om å brygge alt fra lagere til ulike gårdsøl kan fort gjøre at behovet for å styre gjæringstemperaturen viktig. Så jeg ville nok fort prioritert et lite kjøleskap eller fryseboks i boden med temperaturkontroll. Kjøleskap/fryseboks finner du billig på Finn.no.
Takk for utfyllende svar!

Har bra uttrekk på kjøkkenet, og det er et relativt nytt bygg så jeg har ikke tenkt så mye rundt dette med kondens da jeg har tenkt at vifta tar det meste, og resten kan luftes ut under brygging om nødvendig, men det blir kanskje så mye kondens at det blir problematisk?

Boden min holder ca 20 grader året rundt, så om dette er for varmt, som både du og @Finn Berger skriver så vil nok et kjøleskap være en god ide ja. Må den da evt. rigges til med STC-1000 el. og et varmeapperat?
Hvorfor er det en begrensning på hvor mye malt man kan bruke ved bruk av bryggemaskin kontra andre løsninger?

Finnes det gjæringsspann som regulerer temp som går på strøm?
SS Brewtech har vel, men den reguleres med vann og dyrt tilleggsutstyr? :)
 
Hvordan moderne balanserte ventilasjonssystemer håndterer de mengdene vanndamp som produseres under bygging skal jeg ikke uttale meg om men en ventilator som tar unna for vanlig matlaging drar ihvertfall dampen ut av rommet. Dette forutsetter at dampen i starten ledes inn under vifta.

En annen ting jeg kom på som må fikses er en overgang for å koble kjølevannsslange til kjøkkenkran. Jeg fant en overgang på biltema eller chlas som passet mellom kran og Gardenastuss.
 
Hei!
Jeg er nå på min fjerde, og forhåpentligvis siste for en stund, adresse med min 20 liters Speidel Braumeister. De to forrige stedene var jeg nødt til å brygge på kjøkkenet. Til en situasjon der man må brygge på kjøkkenet og rydde utstyr frem og tilbake for hver gangs bruk ville jeg ikke hatt noe annet enn en kompakt bryggemaskin. Ikke noe større enn en 20l Speidel eller tilsvarende heller. Det eneste tilleggsytstyret som trengs er en spiralkjøler, et lokk med stuss for ventilatorslange og en gryte på 12l eller så for å varme skyllevann.
Jeg satte min på en lav krakk foran komfyren og med en bit ventilatorslange fra lokket og opp under ventilatoren ble aldri dampen noe problem. Og maltrør, siler, spiralkjøler og annet småtteri gikk i oppvaskmaskinen når øvre kurv ble tatt ut!
Takk for info!

Jeg syns Speidel ligger noe høyt i pris ift. hva jeg hadde sett for meg, men det er vel penger spart inn relativt kjapt på å slippe å handle øl.. :)
Er det stor forskjell på en Braumaster kontra en Grainfather el?

Oppfølgingsspm: Er det viktig at jæringstanken rommer ca. samme som det som brygges, eller kan man fint gjære i halvparten av tanken og lage dobbel batch med oppskrifter man finner ut av at man liker slik at man har litt fleksibilitet til å prøve ut mindre mengder med nye oppskrifter?
 
Takk for utfyllende svar!

Har bra uttrekk på kjøkkenet, og det er et relativt nytt bygg så jeg har ikke tenkt så mye rundt dette med kondens da jeg har tenkt at vifta tar det meste, og resten kan luftes ut under brygging om nødvendig, men det blir kanskje så mye kondens at det blir problematisk?
Kondens er faktisk faktoren som avgjør om det er mulig å brygge innendørs eller ikke...
 
Boden min holder ca 20 grader året rundt, så om dette er for varmt, som både du og @Finn Berger skriver så vil nok et kjøleskap være en god ide ja. Må den da evt. rigges til med STC-1000 el. og et varmeapperat?
Du trenger sjelden både varme- og kjølekilde samtidig. Dvs. at hvis du skal gjære på ca 10 grader i romtemperatur, trenger du ikke å koble til varmekilde. Omgivelsestemperaturen vil ta seg av det. Faktisk vil det være en fordel å unngå å ha en varme- og kjølekilde som "trigger" hverandre hele tiden og fører til "yoyo"-temperatur.

My five cents: Selv om jeg selv kjøpte et dyrt meskeapparat (Speidel) før jeg begynte å brygge, mener jeg det aller viktigste for et godt resultat er kontroll på gjæringen: Nok og vital gjær og kontroll på gjæringstemperaturen. Et kjøleskap eller en fryser du kan styre temperaturen på (for eksempel med en Inkbird) er en god investering.
 
Syns vel det er viktig å riktig å påpeke at en trenger et skikkelig varmeelement - hvis en skal brygge batcher på 20+ liter.
Har induksjonstopp som jeg opplever som kraftig, men har da aldri brygget hjemme så vet ikke om dette holder. Har innledningvis ikke tenkt å overstige 20 liter tror jeg, så dette burde vel holde?
 
Gjæringstanker trenger slett ikke å være fulle, nei. Men viktig å ikke kjøpe bryggeutstyr som produserer mer enn det du har kapasitet /plass til å gjære!

Selvfølgelig trenger man ikke en speidel! Det jeg mener er at til bygging i kjøkken i leiligheter er jo kompaktbryggere i den størrelsen veldig hendige. En eller annen av de mange enhetene man både mesker og koker i.
Jeg har prøvd en grainfather, den var også fin å brygge på og (var ihvertfall) mye rimeligere. I øvre prisklasse har jo også norske Brewtools kommet til som et alternativ.
Biab er jo veldig bra og billig men ser for meg at en stor gryte oppå komfyren kan bli litt knotete da det blir liten plass mellom gryte og ventilator så da må man ha en kokeplate i tillegg.
 
Har induksjonstopp som jeg opplever som kraftig, men har da aldri brygget hjemme så vet ikke om dette holder. Har innledningvis ikke tenkt å overstige 20 liter tror jeg, så dette burde vel holde?
Hvis du mener 20 liter ferdig øl, trur jeg det blir trangt, og induksjonstoppen din er også litt svak. Sjøl om det kanskje går, blir det veldig treigt. Men hvis du mener 20 liters gryte, går det greit. Med den kan du brygge batcher på 10-12 liter ferdig øl, og det er egentlig en veldig grei bryggstørrelse.

Det kan jo være en tanke å begynne der? Du har ikke kasta bort penger på noe du ikke kan bruke videre da.
 
Tilbake
Topp