1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Innkjøp av malt til nybegynner

En tråd i 'Råvarer' startet av stostu, 19 Feb 2013.

1. stostu

stostu
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei alle sammen.

Jeg skal til og bestille basemalt, spesialmalt og humle hos bryggselv i nettbutikken i morgen og trenger en liten veiledning på hva jeg trenger.

Jeg har en Speidel 20 L og har ikke noen oppskrifter og gå ut i fra. Men jeg ønsker og brygge APA, PA, IPA, PORTER, PILS, BELGISK WIT OG BROWN ALE

Er det noen som kunne være greie og fortelle meg hvilken Malter og humler jeg kan gå til innkjøp av for og brygge disse typene øl er jo ute etter å  ha malt liggende så jeg kan brygge mange typer øl med?

Er nok litt storforlangende når jeg spør om dette men jeg er helt blank når det gjelder dette og det er jo ett hav av oppskrifter osv der ute...

Mvh

Storm

2. AndersGrom

AndersGrom
    Expand Collapse
    Dommer

3. Gunnar84

Gunnar84
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det ser ut som du kan kjøpe ganske mange kilo med pale malt først som sist ihvertfall:)

4. sta72

sta72
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bestill gjerne en 20 kg sekk med Marris Otter, og en med pilsner malt. Disse to blir din basismalt som du bruker hver gang du brygger, så det lønner seg å bestille store kvanter. Typer Spesialistmalt er mangt, men du kommer til å bruke mye Crystalmalt (lys og mørkere), hvetemalt, brown, pale chocolate, special b, m.m. Bestill disse utfra oppskrifter du bruker.

Humle: Du vil bruke mye av de tre c'er- Cascade, Columbus og Centennial i amerikanske øltyper (IPA, PA, ABA, f.eks.), mye Saaz og Hallertau i belgisk og tysk øl, og engelske humletyper i Porter og Stout (dvs. EKG, Northern Down, Northern Brewer osv.). Husk at noen humletyper brukes for å skape bitterhet i større grade enn aroma, mens aroma humle preger smak og lukt og er mindre bitter.

Gjær: Californian Ale yeast til IPA, PA, og ABA,Trappist high gravity til det meste belgisk, og London Ale til stout og porter.

Lykke til!

5. AudunR

AudunR
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har fire humletyper som "basisutvalg": Saaz, East Kent Goldings, Cascade og Northern Brewer. Spesialmaltet hoper seg opp hvis du kjøper i hele kg, så etterhvert får du nok et bra utvalg:)

6. stostu

stostu
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har vært inne på beercalc og sett og lurte på hvilken malt munic 20 ebc er ( er brukt i altbier, American pale ale, porter, belgisk pale ale..osv)  ? Er det Munchener malt?

7. FrodeSy

FrodeSy
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja.

Stort sett er det vel 15 EBC og 25 EBC som er den mest vanlege münchenermalten.

8. SverreK

SverreK
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg ser du skriver bestille, så merk at fraktprisen fra posten har en tendens til å ta et kvantesprang når du nærmer deg 30 kilo. ca 30 kilo er nok til rundt 6 normalt sterke brygg på 20 liter, så det er et greit utgangspunkt :)

9. stostu

stostu
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei igjen alle sammen, takk for  svarene tidliger.
    Jeg har nå gått igjennom en del oppskrifter på PA, APA,  IPA, BROWN ALE, WEISSBIER,PORTER, PILS,BELGISK WIT:

Og har kommet frem til  disse typene malt, humle:

Basemalt:
    Pale ale malt
    Pilsnermalt
    (Munchener malt eller Munich malt 20 ebc (beercalc)
    Hvete

Spesialmalt:
    Spesial B/Cara aroma
    Carahell 20 ebc
    Crystallmalt 150 ebc
    Caramunich 1, 2, 3
    Carapils
    Caramalt
    Pale crystal malt 70 ebc
    Chockolate malt 800 ebc
    Brown malt
    Torrified weat
    cara red 40
    Roasted barley 1100 ebc
    aroma malt 150 ebc
    Smoked malt  6 ebc
    Sauer malt 3-6 ebc
    Caraaroma 350 ebc
    Crystalmalt 135 ebc
    crystallmalt lys, mellommørk, mørk
    Cara ruby

Humle:

Nelson sauvin
    Cascade
    Chinook
    Cennitenal
    Amarillo
    colombus
    Citra
    East K golding
    Saaz
    Magnum
    Northern Brewer
    Hallertau mittelfrau
    Williamette
    Fuggel

Om noen kommer med forslag på om jeg kan korte ned på denne listen med malt og humle til de typene øl jeg vil brygge som  nevnt over så er  jeg takknemmelig for det.

Mvh

Storm

10. sta72

sta72
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Oi! Det blir en stor bestilling! Irish moss finings, ph stabilizer, og gjær næring er også viktige.

Jeg har hamstret mye malt og humle, og har dermed ingen forslag om hvordan du kan forkorte bestillingen. Pussig nok klarer jeg aldri å la være å bestille mer og mer. Lite økomomisk, men moro blir det mye av.

Del denne siden