Innslagstemp...

J

Jan Morten

Hallo

Sitter her å spekulerer på innslagstemp for malten... Gryta mi rommer 30L. Jeg kommer til å meske med
22L og prevarme 4-5L for etterfylling iht avdampning.

Altså har jeg 22L vann i kjelen når malten røres i meskekaret. Malten (7,325 kg) kommer til å ligge på romtemp altså 20 grader.

Noen som har et program (latskapen dere vet) eller en formel for beregning av dette ? Event noen med erfaring i samme volum?

Takker meget for svar :biersmile:

Eduard -> Starteren med Wyeast 1728 Scottish brummer nå fint på 2L starter. Har ikke ekstra O2 mulighet men rista "vettet" av
                vann / spraymalt laken før activatoren ble tilsatt ;)
 
Du kan bruke denne denne kalkulatoren.

Husk å krysse av for metrisk mål, og husk å bruke punktum som separator om du skal velge 2.5 liter per kg malt (ikke 2,5)

Husk også vist kalkulatoren sier at du trenger 76 graders varmt vann så er det smart å helle i 78-79 fordi temperaturen på vannet alltid synker når det helles i et kaldt meskekar.

Richard
 
Takker for spontansvar !

Dette forumet er bare knall altså  ;D 74 grader innslag sier kalkisen så vi varmer opp gryta deretter :brygging:
 
Den starteren har det bra! Det kan være greit å la den stå litt slik at en del gjær legger seg i bunn, og så kan du tilføye noe mer nedkjølt vann- og spraymaltlake. Da får du enda mer gjær! ;D

Når du har 7325 g malt på romtemp og 22 l vann så har du et blandeforhold på 3:1. Hvis du vil havne på ca 66,5 °C så får vannet ha en temperatur på 72-73 °C. Men, siden du skal få sterk øl og bruker en gjær som ikke gir veldig tørt øl til å begynne med, så kan det være greit å sikte 1 grad lavere på vanntemperaturen for å kompensere litt for dette. Du vil da få en vørter som har en større andel forgjærbar sukker (som blir dannet om til alkohol heller enn å forbli sødme).

Temperaturene har jeg fra erfaring, da jeg brukte samme temperatur og blandeforhold på mikroen. Der pleide jeg også avvike litt nedover for tørrere øl (noe som som oftest ikke var nødvendig). Men det finnes visst fomler til dette også.

Joakim pleier å meske i to steg i meskekaret. Jeg tror han bruker kokende vann ved begge steg og så beregner han hvor mye han skal tilføye ved første og ved andre steg for å komme opp i riktig temperatur. Kanskje han kan fortelle hvordan dette beregnes?

EDIT: jeg glemte å si at meskekaret varmes på forhånd på mikroen. Så det var et bra poeng av Richard!
 
Ah  :amen:

Siden jeg benytter en Kjele med innsats for det jeg trodde var RIMS... men som kansje heller mot HERMS må jeg forholde meg til tempen i gryta (men skjønner poenget dersom man benytter meskekar) Ja du var inne på dette med temp og utgjæring tidligere Eduard :) Utgangspungtet var jo tresteg mesk, men skal isteden meske på 66 grader 90 min og så avslutte med 76-78 grader i 10 min  :brygging:

Så får man bare håpe at ikke "Murphys lov" ikke tar meg allerede forste bryggedag  :help:
 
Eduard skrev:
Joakim pleier å meske i to steg i meskekaret. Jeg tror han bruker kokende vann ved begge steg og så beregner han hvor mye han skal tilføye ved første og ved andre steg for å komme opp i riktig temperatur. Kanskje han kan fortelle hvordan dette beregnes?

Det finnes programvare for beregning av dette, f.eks Promash og Beer Smith. Sjøl har jeg laga et regneark for å beregne innmesking, stegmesking og evt. bruk av "batch sparge".
Her ser dere et eksempel på en stegmesk på 50, 60, og 70 grader. Hvis noen er interessert i en kopi så send meg en PM.
Rune GE
 
Tilbake
Topp