Innspill/ideèr/kritikk på single vessel benkebereder oppsett

Leker litt med tanken å lage et kompakt oppsett for brygging av litt større batcher. Har en 120l benkebereder, og mulighet for å få laget en meskeinnsats til denne som kan heises opp og ned via taljer i tak.

Tenker en chugger pumpe gående kontinuerlig fra mesking og helt til ferdig kokt vørter er nedkjølt. Under kokingen skal vørteren sirkuleres gjennom en motstrøms eller platekjøler, slik at denne samtidig blir ordentlig sterilisert.

Ønsker konstruktiv kritikk rundt planen, noen med erfaringer? Jeg er litt bekymret for at pumpeloopen skal tettes igjen av trub.

Se bildet for tenkt prosess.

EDIT: Temperatur av vørter kontrolleres selvsagt av en PID regulator.
 

Vedlegg

  • Konseptskisse.png
    Konseptskisse.png
    370,5 KB · Sett: 100
Sist redigert:
Holder at chugger en er påslått siste 10-15 min av kok. Ikke noe poeng i å ha den gående hele tiden.

Du sparer chuggeren for unødig høye temperaturer ober vet og såvidt jeg vet så sitter det en termisk sikring i den som potensielt kan skru av pumpa. Kan også være at du er så uheldig at du begynner å suge damp ned i den og da må du følge med hele veien og starte/stoppe den.

Du kan vel også bypasse den mens du tapper og regulere flow på tappingen et sted.
 
Tilbake
Topp