Innspill og forslag til en snill og småsøt IPA.

Heisann!

Nå har jeg satt mitt første brygg, 40 liter DIPA inspirert oppskrift. Det var veeldig gøy, og jeg ser allerede frem til neste bryggedag! Læringskurven er bratt, og jeg gleder meg til å prøve igjen :)
(Et lite spørsmål,
Jeg har litt lyst til å brygge en litt søtlig IPA, den nærmeste referensen jeg har er Trondheim Mikrobryggeris IPA. Håper på en litt lettdrikkelig sak som kan smelte min frues hjerte mtp min nye hobby.
Det hadde vært fint om den kunne ha Maris Otter Pale malt som utgangspunkt, og det brygges i en 50liters Speidel.
Har noen et godt forslag?
Ønsker altså en litt moderat IPA, på 5-6% - og gjerne litt oransje/rød i fargen.
Har satt opp en oppskrift med råvarer jeg har tilgjengelig, kan dette fungere? Og hva slags gjær anbefales? Vil som sagt gjerne at den skal være litt søtlig - håper Munich Malten kan hjelpe til med deg...

Amt                   Name                                                           Type          #        %/IBU        
10,00 kg              Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)                    Grain         1        84,0 %        
1,50 kg               Munich Malt (17,7 EBC)                                 Grain         2        12,6 %        
0,40 kg               Special B Malt (354,6 EBC)                            Grain         3        3,4 %        
100,00 g              Hallertauer Hersbrucker [4,00 %] - Boil         Hop           5        12,7 IBUs    
40,00 g               Magnum [14,00 %] - Boil 60,0 min                Hop           4        23,2 IBUs    
50,00 g               Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 30,0         Hop           6        7,9 IBUs      
50,00 g               Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 15,0         Hop           7        5,1 IBUs      
50,00 g               Fuggles [4,50 %] - Boil 15,0 min                   Hop           8        4,6 IBUs  
 
Kan i alle fall bekrefte at en solid dose med munich gir en søtere/rundere smak. Brygget en ipa på 5,7 med 20% munich, 6-7% lys karamellmalt og reste MO, og den ble alldeles nydelig. Opplevdes som svært rund, på tross av store mengder humle og IBU rundt 60. Den gjæret ned til 1.012, så den opplevde rundheten skyldes ikke restsødme.

Denne ble en enorm hit, blant alle som smakte den, også hos folk hvis ganer ikke er helt vant med hissige IPAer.
 
Well, münchener gir strengt tatt ikke sødme, men det gir definitivt et kraftigere maltpreg. Vil du ha sødme bør du ty til krystallmalttyper (gjerne carapils, for å holde fargen lys).
 
Tilbake
Topp