Innspill på første oppskrift/AG - jaipur klone

gravid

Dommer
Jeg skal prøve meg på en Jaipur klone.
Siden Thronbridge ikke har gitt ut oppskriften måtte jeg ty til litt detektivarbeid og har satt sammen en oppskrift basert på andres oppskrift og uttalelser fra bryggeriet om hvilke humle og malt de bruker.

Cluet er bare dette blir min første all-grain og min første "selvkomponerte"-oppskrift.
Og tenkte jeg kunne trenge noen innspill før jeg satt i gang.

Pre boil: 29 liter
After boil: 24 liter

Pre-boil: 1.053
OG 1.064
FG 1.018
vol: 6.07%

6.00kg Maris Otter Malt
0.70kg Vienna

Mesk ved 67°C i 90 min

Wash out

20 gr Warrior [20.50 %] - 75.0 min evt. 60 min
6 gr Ahtanum [5.20 %] - 15.0 min
6 gr Centennial [11.30 %] - 15.0 min
6 gr Chinook [15.00 %] - 15.0 min
8 gr Ahtanum [5.20 %] - 10.0 min
8 gr Centennial [11.30 %] - 10.0 min 
8 gr Chinook [15.00 %] - 10.0 min 
10 gr Ahtanum [5.20 %] - 5.0 min 
10 gr Centennial         [11.30 %] - 5.0 min 
10 gr Chinook [15.00 %] - 5.0 min
20 gr Ahtanum [5.20 %] - 0.0 min
20 gr Centennial [11.30 %] - 0.0 min
20 gr Chinook [15.00 %] - 0.0 min

Safale S-04
Ved 16 C

15 gr Ahtanum [5.20 %] - Dry Hop 7.0 
15 gr Centennial [11.30 %] - Dry Hop 7.0 
15 gr Chinook [15.00 %] - Dry Hop 7.0 

Mer av noe? Mindre av noe? Meste mer? Meske mindre?
Tanken er rundt 6% alc og 50 IBU
Og for dere som ikke har smakt Jaipur (så bør dere gjør det) er det en veldig fruktig IPA
 
Har også tenkt å brygge en Thronbridge Jaipur-klone. Hvordan ble resultatet ved å bruke oppskriften din?
 
Jeg brukte en annen gjær, WLP007, istedet for S-04.
Den endte opp med litt mer maltpreg enn den Orginale Jaipur og ikke så frukig aroma/smak. Bitterheten var derimot spot on.

For neste forsøk skal eg prøve meske ved litt lavere temp og flytte all humling under kok (untatt 60 minutteren) til 0 minutt og dobble tørrhumling for å få mer humlesmak.

Det var fremdeles en utsøkt IPA som eg er fornøyd med.
 
Takk for inspill! Skal ta de til etterretning. Er litt usikker på hva høy kontra lav mesketemp vil gjøre for sluttresultatet, men generelt vil vel lavere mesketemp gi en tørrere øl? Tror du at det er er malttypen eller mesketempen som gjorde at den fikk for mye maltpreg?
 
Takk for inspill! Skal ta de til etterretning. Er litt usikker på hva høy kontra lav mesketemp vil gjøre for sluttresultatet, men generelt vil vel lavere mesketemp gi en tørrere øl? Tror du at det er er malttypen eller mesketempen som gjorde at den fikk for mye maltpreg?

Lavere mesketemperatur vil gi en lavere FG og et tørrere øl.
 
For neste forsøk skal eg prøve meske ved litt lavere temp og flytte all humling under kok (untatt 60 minutteren) til 0 minutt og dobble tørrhumling for å få mer humlesmak.

Ved å øke mengden tørrhumle og tilsetning på "0" minutter vil du få mer aroma, men det vil ikke bidra så mye på humlesmaken.

Er du ute etter både mer aroma og smak ville jeg heller økt tilsetningene generelt fra 15 minutter og ut mot flameout, og heller justert ned tilsetningen på 60 minutter for å kompensere for at du vil få flere IBU ut av de sene tilsetningene om du øker disse.
 
Tilbake
Topp