Innspill på oppskrift?

Hei. Jeg har bestilt to 5kg pakker med malt på egen oppskrift fra Ølbrygging.no basert på denne IPAen som jeg brygget for en stund siden. IPAen som jeg brygget bestod av 3,6kg, så her blir det mer malt men samme mengde vann og humle.

Oppskriften:
86% pale ale malt
7% red x
6% hvete
1% bisquit

50g galena 13% alfa (60 min)
200g cascade (30, 15, 5 og 0 min)

Mauribrew Draught

Målet er 25 liter vørter. Noen innspill? :)

Edit: Det jeg først og fremst lurer på er; Blir det nok humle?

Sist redigert:
Hva er forholdet mellom IBU og OG? Fint med et sted rundt 0.8. Ellers er det sikkert nok humle. Kommer an på hvordan du liker det. Selv har jeg enda ikke smakt en IPA med for mye humle. Har du noe rester av annen amerikansk eller NZ-humle i frysern kan du sikkert hive oppi det også for ekstra aroma.

På oppskriften som jeg kopierer var OG 1,065-1,070, FG 1,015 og IBU 100. Hvordan dette vil forandre seg med mer malt er jeg usikker på. :)

Anbefaler at du går til anskaffelse av et bryggeprogram, slik at du kan justere oppskrifter som ønsket :)

Beercalc er gratis og, selv for meg, ganske enkel å bruke.
Men oppskriften er litt uvanlig?
25l vørter med OG 1.065-1070 av 3,6 kg malt?
La inn 3600g pale i beercalc og med 100% effektivitet og 25l gir den OG på 1.046

Selv med 5kg malt totalt med så henger dette ikke på greip.... Så anskaff Beercalc eller et annet program slik at du kan få det sånn noelunde rett til å starte med...

Nå har jeg ikke veid den ferdige maltblandingen som jeg kjøpte opprinnelig, men det står oppgitt at den er 3,6kg. Men om det ikke henger på greip er det nok feil. Jeg skal sjekke ut Beercalc. :)

Dersom du har bestilt 5kgs pakker med den %miksen du antyder, så vil du kunne forvente ca 17-18l i gjæringskaret med OG 1.065 og rundt 80%meskeeffektivitet ifølge mitt oppsett i Beersmith...Det tok meg 2 minutt å sjekke ut, så bryggesoftware er et must dersom du skal komponere oppskrifter selv og få sånn noenlunde kontroll på parametrene, spesielt når man er fersk i gamet (som bla jeg er) :)

Takk for hjelp folkens. Det var dårlig av meg å ikke sjekke opp dette først. Spesielt siden litt batcher er like mye arbeid som de litt større. :(

Edit: Spørs om jeg kjøper noen kilo ekstra med malt slik at jeg kan ende på 20-25 liter.

Kanskje du skal vurdere humleskjemaet også. Du har sikkert nok til en runde, men 30min humla blir ikke så ofte brukt. Mer vanlig er kanskje 60-10(15)-og 0min. Men bare så det er sagt, 30min er ikke feil.
Med 100 IBU kommer du nok over 0.8 i BU/GU. Går greit det hvis du liker litt bittert øl.
Og hvem gjør ikke det :)

Husk bare at tørrhumling gir ingen bitterhet, kun aroma. Du må koke humle for å trekke ut alfasyre (bitterhet).

Etter å ha lekt meg litt i Beersmith ser det ut til at jeg må kjøpe noen ekstra kilo med malt for å komme dit jeg vil. Takk for hjelpen folkens. :)

Nå har jeg kjøpt 5kg ekstra med pale ale malt som jeg tenker å fordele på de to pakkene. Forholdet mellom pale ale malt og de andre typene blir litt feil, men det for gå for denne gangen. IPAen må bli klar til jul! :D

Hei folkens! Jeg er en veldig fersk brygger med et veldig lite nettverk av bryggere i området. Jeg har brygget 7 batcher nå med ferdige sett, med gode resultater, men føler nå at jeg vil ta et steg videre. Jeg har derfor, kanskje dristig, prøvd etter litt lesing rundt omkring om hva som passer sammen lagt min egen oppskrift. Jeg kunne tenkt meg en ikke så alt for bitter, men lys ale med en del humlesmak. Så er dette her helt på jordet? Hvilket, mer konkret, type øl vil jeg få ut av dette:

BB30:

78% Pale Malt (2 Row) 4000 grams
10% Cara Pils 500 grams
10% Wheat Malt 500 grams
2% Flaked Oats 100 grams

One Stage Mash: 64 degrees for 90 minutes.
Boiling: 60 minutes.

Chinook: 20 grams - Boil for 60 minutes
Centennial: 15 grams - Boil for 10 minutes
Cascade: 15 grams - Boil for 10 minutes
Centennial: 15 grams - Boil for 1 minute
Cascade: 15 grams - Boil for 1 minute

Dryhops:

Centennial: 10 grams - After 5 days
Cascade: 10 grams - After 5 days

Safale-05

OG: 1052
FG: 1013
IBU: 35

Tusen takk på forhånd om noen kommer med tips :)

Sist redigert:
Har bare 3 batcher historikk selv, men høres god ut den du har der :). Sliter med ekstremt bunnfall på whole-grain. 3-5 liter forsvinner av en batch på 23-25 liter. Bruker håndkvern og maler opp passe nok. Er dette et vanlig problem?

Tilbake
Topp