Innspill til flaskekonkurransen

Per Øyvind Arnesen

Dommerkomite
Reglene for flaskekonkurransen 2015 må spikres om Kun Kort Tid(tm), slik at vi tar gjerne imot innspill til endringer i denne tråden. Først ut er en kommentar fra Gard i http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,21001.msg213497.html#msg213497:

Helt personlig ville jeg ønsket meg at kategoriene spesial/hvete ble splittet i tre ulike kategorier.
Weiss, kristallweis, dunkelweiss, weizenbock, American wheat, wit og evt gose/liechtenhainer/grodziskie i hvete-kategorien.
Lambic, gueuze, Vlaamse Rood, oud bruin, Berliner Weisse og "andre surøl" i surøl-kategorien.
Tradisjonelt hjemmebrygg og resten av de sære kategoriene i spesialøl-kategorien.

Cascadian Dark Ale/Black IPA og RyePA som underklasser i IPA-kategorien.


Vi tar gjerne imot flere innspill!
 
Jeg ønsker at komplette og korrekte resultatlister kommer ut samme dag eller dagen etter kåringen. At dommerskjema og oppskrifter kommer ut samtidig og like tidlig er et stort pluss.
 
Bjarte H skrev:
Jeg ønsker at komplette og korrekte resultatlister kommer ut samme dag eller dagen etter kåringen. At dommerskjema og oppskrifter kommer ut samtidig og like tidlig er et stort pluss.

Det tror jeg alle involverte ønsker seg, både arrangører og deltagere. Dessverre er det litt mer jobb enn det høres ut for, og krever antagelig en dedikert person i perioden før finalen og premieutdelinga. Finner vi en person som har lyst til å ofre seg litt for å få det på plass, så tror jeg det skal gå i orden til neste år.
 
gustavf skrev:
Bjarte H skrev:
Jeg ønsker at komplette og korrekte resultatlister kommer ut samme dag eller dagen etter kåringen. At dommerskjema og oppskrifter kommer ut samtidig og like tidlig er et stort pluss.

Det tror jeg alle involverte ønsker seg, både arrangører og deltagere. Dessverre er det litt mer jobb enn det høres ut for, og krever antagelig en dedikert person i perioden før finalen og premieutdelinga. Finner vi en person som har lyst til å ofre seg litt for å få det på plass, så tror jeg det skal gå i orden til neste år.

Det skjønner jeg godt, men det er like mye arbeid før som etter. Dersom de flightansvarlige fører opp resultatlistene for hvert sted i en enkel mal, så burde den biten gå nokså kjapt. Dommerskjemaene ser jeg for meg er mye mer omfattende, men noe så enkelt som å dumpe alle scanninger fra hvert dømmested i hver sin mappe hadde gjort letearbeidet med å finne frem mye enklere. Mange gjorde dette, men det var også en del kryptiske filnavn, som "lexmark5877_09887.pdf".
 
Bjarte H skrev:
Det skjønner jeg godt, men det er like mye arbeid før som etter.

Vi har deg notert på frivillig-lista ;)

Det handler litt om å identifisere jobben tidlig nok til at man får satt av ressurser i ei hektisk oppkjøring også. Håper vi får til det neste år.
 
gustavf skrev:
Det handler litt om å identifisere jobben tidlig nok til at man får satt av ressurser i ei hektisk oppkjøring også. Håper vi får til det neste år.

Jeg er helt enig med Bjarte.
Da håper jeg at ett år er tidlig nok til å identifisere jobben til neste år, hvis ikke så legger jeg herved inn ønske om dette til 2016.
 
Et annet spørsmål er hvor mye tid vi skal bruke på å bedømme øl som helt åpenbart ikke kommer videre (la oss si under 25 poeng, for eksempel).
 
Bernts skrev:
Da håper jeg at ett år er tidlig nok til å identifisere jobben til neste år, hvis ikke så legger jeg herved inn ønske om dette til 2016.

Jeg har vært med på dette i noen år nå, og begynner etterhvert å kjenne prosessen, selv om jeg ikke var involvert direkte i år. I oppkjøringa til NM er det utrolig mye som skjer, og som regel alt for lite folk. Informasjonen kommer inn på litt ulike formater, og uansett hvor mye man prøver å ha oversikt, er det alltids noen som skal på ferie uke før, ikke får scanneren sin til å fungere, glemmer at poengene skulle registreres osv (the list goes on). Også sitter en eller to personer og skal koordinere alt dette, samtidig som de må ha ansvaret for lokal bedømming i tillegg.

Nå skal jeg håndtere informasjonen, sånn i utgangspunktet, for neste års NM og vil gjerne ha noen innspill på hvordan vi kan få det til å gli. Sannsynligvis må jeg ha en del hjelp for å få alt unna også, for pressemeldinger og Facebook-sider skal også gjøres, selv om jeg skal holde meg unna å arrangere bedømming. Juleølkonkurransen er ei fin oppkjøring, for å få testet rutiner og programvare, ettersom den er litt mindre og volumet gjør ting litt mer håndterbart for å fikse ting som ikke glir som det bør.

Så jeg har litt lyst til å dytte deler av utfordringa til juleølkomiteen: Jobb sammen med NM-komiteen for å finne løsninger som gjør at resultatene kommer raskt der, så skal vi klare å videreutvikle dem og gjenbruke dem på NM.
 
Dette med dommerskjemaer/resultatlister bør vel digitaliseres først som sist, under selve bedømmingseansen. Forstår at papir er best å håndtere for enkelte, men om dommerpanelet ved endt bedømming legger inn dommerskjemaene i en database vil jo resultatlistene kunne distribueres og enkelt formatteres umiddelbart. Det blir en dobbeltregistrering av dommerskjemaer, ja, men tidsbesparelsen vil være signifikant kontra å vente på innscanning og sortering av x antall dommerpanel (for ikke å snakke om leseligheten).
 
Bjarte H skrev:
Et annet spørsmål er hvor mye tid vi skal bruke på å bedømme øl som helt åpenbart ikke kommer videre (la oss si under 25 poeng, for eksempel).

Eventuelt, hvordan skal man sørge for at bryggerne vet at ølet deres er dårlig og ikke har noe i NM å gjøre?
 
glennrlie skrev:
Det blir en dobbeltregistrering av dommerskjemaer, ja, men tidsbesparelsen vil være signifikant kontra å vente på innscanning og sortering av x antall dommerpanel (for ikke å snakke om leseligheten).

Jeg tror ikke dette vil fungere i praksis, men det er muligens noe som kunne testes i en mindre konkurranse, som juleølkonkurransen eller Bjorleik. Erfaringsmessig er det vanskelig å skaffe nok dommere, spesielt erfarne dommere, og dersom en lang kveld med dømming skal avsluttes med en betydelig punchejobb, tror jeg det blir enda vanskeligere å få kabalen til å gå opp.
 
gustavf skrev:
Eventuelt, hvordan skal man sørge for at bryggerne vet at ølet deres er dårlig og ikke har noe i NM å gjøre?

Akkurat DET tror jeg kan bli litt vanskelig. Med tanke på at visse podcastede ølprogrammer på det groveste anbefaler bryggerspirer å sende inn øl til konkurranser for å få en ærlig og kvalifisert tilbakemelding, samt det faktum at det ikke går inflasjon i konkurranser her på berget, vil snarere føre til flere bidrag i mellom/lavere sjikt kvalitetsmessig..  :jaha: :eek:
 
Ønsker en eller to xkategorier pr år. Kall det gjerne fokusområder eller årets utfordring. Eksempler er villgjær, fruktøl, lager,  høyalkoholøl, lavalkoholøl, tradisjonsbrygg, østkyst, vestkyst, engelsk, tysk osv.
 
gustavf skrev:
Erfaringsmessig er det vanskelig å skaffe nok dommere, spesielt erfarne dommere, og dersom en lang kveld med dømming skal avsluttes med en betydelig punchejobb, tror jeg det blir enda vanskeligere å få kabalen til å gå opp.

Ser helt klart den! Alternativt kunne man hatt en puncheansvarlig, ulempen er å få koordinert sending av dommerskjemaer fra det ganske land. Da er vi tilbake til single point of failure på hvert sted, altså at ting drar ut pga tidsnød (i stedet for at det tar tid å scanne skjemaene/finne tid til dette, tar det tid å få sendt de pr post sentralt).
 
glennrlie skrev:
Akkurat DET tror jeg kan bli litt vanskelig. Med tanke på at visse podcastede ølprogrammer på det groveste anbefaler bryggerspirer å sende inn øl til konkurranser for å få en ærlig og kvalifisert tilbakemelding, samt det faktum at det ikke går inflasjon i konkurranser her på berget, vil snarere føre til flere bidrag i mellom/lavere sjikt kvalitetsmessig..  :jaha: :eek:

Da er kanskje løsningen å få flere til å arrangere konkurranser? Dommerne får mer trening og dømminga blir stadig bedre, samtidig som bryggerne slipper å bruke NM for å få tilbakemeldinger. Jeg mener at NM ikke bør brukes kun for å få tilbakemeldinger på et øl. Da er det bedre å bruke, for eksempel, Norbryggs tilbud om å få bedømt øl utenom konkurranse.
 
Bård skrev:
Ønsker en eller to xkategorier pr år. Kall det gjerne fokusområder eller årets utfordring. Eksempler er villgjær, fruktøl, lager,  høyalkoholøl, lavalkoholøl, tradisjonsbrygg, østkyst, vestkyst, engelsk, tysk osv.

Årets bjorleik? ;)
 
gustavf skrev:
Da er det bedre å bruke, for eksempel, Norbryggs tilbud om å få bedømt øl utenom konkurranse.

Enig! Men den muligheten tror jeg er litt dårlig kommunisert/synliggjort? Jeg ble først klar over dette etter en eller annen postet info om dette på forumet en gang tidlig i vinter. Ellers ser jeg helt klart behovet for flere konkurranser ja, så dommerne får nødvendig trening som du nevner.

Finnes det forresten noe oversikt over kommende konkurranser, eventuelt er det noe som er overkommelig å lage/vedlikeholde?
 
Jeg ble faktisk obs på muligheten for bedømming utenfor konkurranse i denne posten nå jeg... Ikke lett å vite hvordan ølet vil gjøre det i NM når man aldri har fått bedømt ølet sitt. Jeg var en av de som fikk elendig poengscore på øla, og burde absolutt ikke sendt den inn til NM. At jeg turte å sende inn har nok å gjøre med de overnevnte podcasters oppmuntringer... :p Men tilbakemeldingene jeg fikk derimot, er gull verdt for meg! All ære til de tre dommerne som klarte å gi gode tilbakemeldinger med tips videre! Så muligheten for å få ølet bedømt utenom konkurranser skal undersøkes umiddelbart, og enten så forbedrer jeg ølbryggingen min til neste år, eller så dropper jeg å melde meg på. :) flere "små" konkurranser med lav terskel vil hvertfal være mer aktuelt for meg før jeg bryner meg på NM igjen!
 
Sitter med inntrykk av at en del sender inn litt for tidlig i sin kariære. Uttrykket "det andre brygget skal sendes til NM" er ikke helt tatt ut av luften.
Selv har jeg ikke sendt inn noen av mine 39 brygg så langt, men hadde nok deltatt i år om det ikke var for syke barn.
Vil tro at det at en kan tenke seg å betale for øl av samme kvalitet bør være første kvalitetssikring. Neste er nok kommentarer fra andre bryggere og som vi vet gjelder det her ærlighet og ikke "pleasing".

Samtidig går det en stund fra en flasker ølet til det blir bedømt og det kan skje en del i flasken. Leverte selv inn en APA, som jeg var temmelig fornøyd med, til Vestbryggs sommerkonkurranse i fjor. Skjønte ingenting av dommerskjemaet, men da jeg åpnet en av de gjenværende flaskene (sammen med en av dommerne) var det ikke tvil om at dommerne var forholdsvis tett på rett dom. Ølet var knapt til å kjenne igjen fra min smaking da det var blodferskt. (Her hører det med at det aller meste ble gitt bort og han som fikk det sverger på at det var godt. Dette er imidlertid innehaveren av en lite trent ølgane.)

Når det gjelder flaskekonkurransen savner jeg mer fokus på lavalkohol øl. f.eks. under 4 eller 3,5%. Dette er absolutt ikke det enkleste, men forvsinner inn i andre klasser, slik at en nermest gir seg selv et handicap om en velger en slik variant fremfor "trygge" 5-6%.
 
Tilbake
Topp