innstillinger stc-1000 lagerøl

Skal til med første pils og tenker å gjære denne på 9 grader i kjøleskapet styrt med stc-1000. Sensoren blir tapet til gjærkaret med isolasjon rundt. Skal jeg da bare stille inn stc`n på 9, eller bør jeg ta hensyn til at vørteren stiger et par grader under gjæring og stille denne på 7-8 grader? Dette gjelder forsåvidt også når jeg brygger ales.
 
I mitt hode (og slik jeg praktiserer det) setter du den til 9 grader. Kjølingen vil da jobbe mot varmeutviklingen i dunken for å holde tempen der.
 
har oppfattet det slik at en del guruer innen hjemmebrygging bruker å sette temp et par grader under den egentlige tempen fra start. for så å øke en grad etter et døgn, en til etter 2 for så å la det stå på i ditt tilfelle 9 grader etter det.
Jeg gjorde nå iallefall det brygget som nå har stått en uke, tempstyrt av stc1000.

Mulig dette har med diacetyl å gjøre(?)
 
Trodde diacetylrest var når man peisa på med opp til 16-17 grader på slutten av gjæringen jeg? Mulig jeg kjører stc på 6 og stiger til 9 da. Noen som har noen mening om diacetylrest? Om jeg bør gjøre det? Koker 90 min, men har ingen annen måte å oksigynere på enn å riste for øyeblikket.
 
Dersom man har stabil temp, nok frisk gjær og oksygenert tilstrekkelig, skal det ikke være nødvendig med diacetylrest, har jeg lest. Jeg gjør det likevel - jeg øker fra 9 til 14 grader mot slutten av gjæringen.
 
Gahr skrev:
Her er min praksis:
Pitching av gjær på 7-8 °C. La temperaturen stige til 10 °C i løpet av et par dager. La ølet gjære ut på denne tempen (kan typisk ta alt fra 12-21 dager). Når FG er nådd skrus tempen gradvis ned mot 2 °C. En til to grader per døgn. Tapp ølet på fat eller flasker. Dersom ølet skal karboneres ved ettergjæring, får ølet så i kjølig romtemp til CO₂ har fått utvikle seg, deretter lagres det på 2 °C. Jeg tilsetter kullsyre kunstig på fat, og da settes fatet bare rett på lagringstemperatur. Jeg lagrer pils i ca. 4 uker. Lagringen er forsåvidt viktig, men det er langt viktigere at man gjør selve gjæringen rett. Nok gjær og god nok oksygenering av vørteren er scært viktig for et godt resultat.

Gahr har vel peiling.
Lurer på at gjæren produserer mindre diacetyl hvis man gjør det slik, men der er jeg ute på tynn is. Har lest om hvorfor men husker ikke sikkert.
 
Tilbake
Topp