Insekt falt i vørter

Mona

 
Dessverre under koking av vørter ute falt ett lite flyvende insekt oppi gryta. Det er fisket ut, men er ølet nå ødelagt?? :(
 
Jeg tror egentlig ikke det er krise om et lite insekt faller oppi på kald side heller, så lenge gjæren har fått godt tak før insektet for gjort no skade
 
Ett lite spm til :)

Vi har en kjele med vørter på nedkjøling hvor OG er 1052 som skulle vært 1045. Før koking tok jeg av 2 liter vørter fordi kjelen var for full. Kan jeg koke disse 2 litrene 15 min å ha i vørteren eller bør jeg bruke vann da vørter er ukokt?
 
Ett lite spm til :)

Vi har en kjele med vørter på nedkjøling hvor OG er 1052 som skulle vært 1045. Før koking tok jeg av 2 liter vørter fordi kjelen var for full. Kan jeg koke disse 2 litrene 15 min å ha i vørteren eller bør jeg bruke vann da vørter er ukokt?
Går fint å tilsette vørteren etter 15 min kok, hvis du har plass i gjæringskaret.
 
Dessverre under koking av vørter ute falt ett lite flyvende insekt oppi gryta. Det er fisket ut, men er ølet nå ødelagt?? :(
Dessverre under koking av vørter ute falt ett lite flyvende insekt oppi gryta. Det er fisket ut, men er ølet nå ødelagt?? :(
I «How to brew» av John Palmer,er det en FAQ. Et av spørsmålene var, Q: Jeg fant en død flaggermus i gjæringskaret. Hva gjør jeg? A: Kjøp en ny flaggermus!
 
Presterte å gjære en veps i en batch pils engang... uten at det ble noe ekstra sting eller funk utav det. Vepsen havna sannsynligvis oppi under overføring fra kjelen, altså før pitching av gjær.
 
Jeg har fått to batcher med hefe bli føkka pga bananfluer.
Cleane batcher mellom de to invasjonene.
 
Tilbake
Topp