Introducing: Leifs Braufilter !

Leif RBE

Norbrygg-medlem
Vær hilset godtfolk!

Jeg hater humleposer. Lidenskapelig. Derfor har jeg i lang tid gått og puslet med en ide om et rustfritt humlefilter spesialtilpasset for Speidels Braumeister. Etter mange tegninger, forespørsler til potensielle produsenter og utvikling av prototyper, er det endelig klart for avduking!

Ellers dvs. at siden bilder av prototypen har begynt å lekke på diverse fora har jeg bare måttet hive meg rundt og skrive denne posten for å gjøre hevd på den rettmessige Streedcred som er assosiert med denne slags ideer og introduksjoner! ;-)

Først noen bilder:
Leifs_Braufilter_Evolution.jpg


Leifs_Braufilter_current_prototype.jpg


Så tanken med filteret er at du kan tre det rett på midtstanga på Speidelen og at den pga den lille metalltappen på røret hviler på selve stanga med litt klaring fra bunnen slik at filteret ikke blir som en slags isolasjon på temperatursensoren i bunn. Forutenom å få riktig temp unner kok er dette også nyttig under avkjøling naturligvis, dersom du ikke har en termostat i et kjølekretsløp eller liknende.

I tillegg så har jeg praktisert en vane med å sette på pumpene under kjøl for å få bedre sirkulasjonen dersom jeg har brukt dyppkjøler. Selv om dette er noe jeg har sluttet med i søken på klarere vørter. Uansett om en bruker pumpene under kjøl er det fint at filteret hviler litt over sensoren og pumpe-uttakene.

Dersom du bruker Whirlpooling vil denne patenten sansynligvis også være ganske bra og dette kan jeg ikke ta cred for å ha tenkt på siden jeg ikke whirlpooler, men Erik hos Bryggselv (mer senere) påpekte dette for meg med såpass stor entusiasme at jeg vurderer å borre hull i min aller kjæreste og sette på et whirpool bend slik Kinn Bryggerier har gjort på pilotspeidelbryggeren sin! :) Et vanlig filter vil jo stå i veien for en whirlpool mens denne varianten legger seg i midten.

Har du på toppen av det hele en hettetopp (kling!) blir det helt suverent! Da vil lokket stå på under hele koken og du kan simpelthen kaste humlepellets rett ned i midthullet på toppen og ikke måtte åpne det før du skal kjøle eller vaske for dagen ! :)

Super elegant om du spør meg iallefall!

Nok prat?
shut-up-and-take-my-money-jpg.64238


Vel, jeg kan ikke ta pengene dine da jeg ikke har ambisjoner om å starte bryggebutikk men noen som allerede har en bryggebutikk kan tenkes å være interesert i det. Det har som sagt vært en lang reise som startet med Stainless Brewing som ikke kunne. Så trodde jeg at Katla kunne ha snekret en slik en, men det kreves visstnok ganske spesielt utstyr og han var vennlig nok til å tipse om Arbor Fabrication som underveis i utviklingen viste seg å være hoff-filterleverandør til you guessed it: Bryggselv, MY LHBS :)

Så Erik kommer til å ta inn et parti som skal være klart for salg til etter sommeren / høsten. Først ønsker han å teste et par forskjellige størrelser for å se om det er mulig å lage en universell variant som kan brukes til både 20L & 50L som vil si at på 20L blir den endel større en den trenger å være men det gjør jo ikke noe :) Så skal det også testes ut om det er mulig å slippe unna med en grovere mesh som idag er på 300 micron slik at effektiviteten på humleutnyttelsen ikke går ned slik den gjør idag (ca. 10%)

Og så! Ja da rekvireres det vel en eller annen slags form for flytende transportmedium til å ta et lass med dette vidunderet over atlanterhavet. Så kan dere handle hos Erik.

Hva prisen blir, aner jeg ikke. Sikkert akkuratt passe! Jeg måtte som sagt bare gjøre hevd på Streetcred her jeg :)


Mvh,
Leif Egge
 
Sist redigert:
Sykt fett! Får du noen slags del av pengene av salget av denne dersom det skulle ta av? Bra jobba!

Takker!

Ett eller annet får jeg nok! :) Dvs jeg har en avtale som ikke er mer konkret en at jeg skal få en passende belønning.
Det viktigste / gøyeste for meg er uansett at flest mulig folk får glede av ideen :)
 
  • Like
Reaksjoner: Tim
Det viktigste / gøyeste for meg er uansett at flest mulig folk får glede av ideen :)
Syns dette for øvrig oppsummerer mitt inntrykk av hjemmebryggere så langt, makan til jovial og hjelpsom gjeng som mer enn gjerne deler av sine kunnskaper (og øl) skal du lete lenge etter - herlig! :)
 
Enda en grunn til å investere i en Speidel... Dette kan bli dyrt... Men hatten av for kreativitet og pågangsmot, håper dette blir en suksess, det er i så fall vel fortjent!!
 
Tviler på at ideen er kommet fra 2 forskjellige personer. ser det er brukt identiske bilder her.
 
Tilbake
Topp