IPA basert på el dorado humle

steinbukk

Norbrygg-medlem
Hei , Har til nå brygget mye IPA basert på Citra som hovedhumle tilsetting. Leste et sted at IPA på El Dorado skulle være meget bra, men finner ikke igjen artikkelen med oppskriften. Er der det noen som har erfaring med en SMASH IPA hvor El Dorado er humlen? Eller en god oppskrift på en mild ( lav IBU) IPA med Citra, Simcoe og El Dorado. Brygger med en Speidel 19 liter.
 
Jeg hadde kjørt 66% med El Dorado i en standard IPA oppskrift og 33% med resten (Citra og Simcoe). Citra har en tendens til å ta mye plass i hvertfall. Men dog blir IPA litt kjipt med bare en humle i min mening. Single malt er sikkert ikke dumt.

Da lærer du jo deg å kjenne humlen i så fall :).
 
Takker for svar, og som det hevdes "over there i junaiten " som argument for SMASH (single malt and single hop) hvorfor alltid gjøre det så komplisert når enkelte ganger er det enkle godt nok for oss hobbybryggere. ( Går fremdeles og venter på artikkelen som "Craft Beer and Brewing " har lovet å lage om hvilke humler som komplementerer hverandre og hvilke som crasher når de blandes. I mellomtiden så har jeg jo Norbrygg sitt forum )
 
Tilbake
Topp