IPA bitterhet og humlemengde

Jeg tenker å brygge en relativt humlerik IPA (skal bruke opp div rester) med abv på mellom 6 og 7.  Spørsmålet er om en IBU på 92 er for høyt (da regnet kun bitterhumlen)?  Total IBU er 145, tilsvarende ca 16 g humle pr liter til FV.

Burde jeg justere bitterhumlemengden og/eller aroma/smak mengden? Kunne vært interessant å høre din erfaring med IPA og balansen mellom bitter- og aroma-/smakshumle; eller generelle guidelines for humlemengde?  Tar begrepet BU/OG (eller OG/BU) utgangspunkt i total IBU eller kun bittet-IBU?

E
 
Man tar utgangspunkt i total IBU. 145 IBU er godt oppe i double/imperial IPA-terrotorium. Jeg ville justert ned til 75-85 for en normal IPA.
 
Mulig jeg spør dumt, men;
Hvis man tar to identiske single hop IPA-oppskrifter (si IBU:70) og kutter ut alle humle over 30 min på den ene, men kompenserer ved å tilsette mer humle på f.eks stegene 30,15 og 5 min for å få samme IBU. Hvordan vil bitterheten oppleves? Selvfølgelig avhengig av hvor mye og når man tilsetter kompensesjonshumlen, men alikevel..
Noen erfaringer?
 
anrande skrev:
Mulig jeg spør dumt, men;
Hvis man tar to identiske single hop IPA-oppskrifter (si IBU:70) og kutter ut alle humle over 30 min på den ene, men kompenserer ved å tilsette mer humle på f.eks stegene 30,15 og 5 min for å få samme IBU. Hvordan vil bitterheten oppleves? Selvfølgelig avhengig av hvor mye og når man tilsetter kompensesjonshumlen, men alikevel..
Noen erfaringer?
Hvis ikke jeg husker feil, så hadde årets publikumsfavoritt vinner fra Gvarv kun humle fra 30 min. så ølet trenger ikke bli ubalansert selv om du bare har sene humletilsetninger, men det fordrer at det brukes en humle med endel alfasyre. Men når det brukes  sene tilsettninger med høy alfasyre verdi syns kan ølet kan oppleves mer floralt og som mer "skarpt", enn hvis det ligger en 60 eller 90 min bittring i bunn.
Du kan også få endel bitterhet ved å tørrhumle med høy alfasyre humler,  denne bitterheten vil gradvis bli nedtonet ved lagring. Men den er ved tilstrekkelige mengder, absolutt tilstede.
 
Jeg brygget nettopp en pale ale med all humle tilsatt på 20, 10 og 0 min. Beregnet 40 IBU med Tinseth. 200g på 25L. Ble akkurat så bittert som jeg ønsket, og en fantastisk lang humlesmak. Dyrt, men anbefales.
 
Da prøver jeg idag å brygge en IPA med 85 IBU, hvor bitterhumle tilsettes ved 30 min, resten ved 15, 5, 1 og 0 min.  Humle: centennial, amarillo og mosaic.

E
 
Brygget en med Mash Hop, og tilsetninger på 90, 60, 30, 15, 5 og 10. Det ble ikke så rent dumt det heller. Selv om IBU kanskje ikke passet helt med 7%, så ble det rimelig snadder.
 
Tilbake
Topp