IPA gikk fra knallgod til grusom

I fjor høst brygget jeg dette øl: http://www.bryggselv.no/products/american-IPA-allgrain-lsett-25l (American IPA, gjæret med US-05).

Da de første flaskene ble testet, smakte ølet helt fantastisk og hadde en herlig humlearoma.

Men: Nå har ølet gått fra å være veldig godt til veldig dårlig. Testet noen flasker i går, og humlearomaen er borte, og smaken er rett og slett dårlig. Det føles syrlig og har en gjærete smak.

Ølet er blitt oppbevart kaldt helt siden det ble tappet, men på grunn av dårlig kjøeplass måtte ølet stå i romtemperatur i et par uker før det kom tilbake til kjøleskapet. Kan det ha ødelagt ølet? Det er faktisk såpass dårlig at alt som er igjen, blir dumpet.

Noen som har peiling på hva som kan ha skjedd?
 
Øl som blir rimelig raskt ødelagt under lagring er som regel infisert. Vanskelig å være mer spesifikk uten å kjenne mer til rutinene dine.
 
IPA er i tillegg relativt ferskvare. Humlesmak og aroma forsvinner etter noen måneder. I en IPA er disse ganske sterke slik at de kan dekke over andre feil som var der fra starten.
 
Ja, heller enn å atter ein gong peike på infeksjon er det er nok meir matnyttig å peike på den korte haldbarheita til aromahumlene. Du seier "i fjor haust", og då vil normalt aromaen halvert seg.
 
amatøren skrev:
Ja, heller enn å atter ein gong peike på infeksjon er det er nok meir matnyttig å peike på den korte haldbarheita til aromahumlene. Du seier "i fjor haust", og då vil normalt aromaen halvert seg.
Vel, jeg har brygget mye IPA, og jeg har aldri opplevd at noen av IPA-ene har mistet humlekarakteren så raskt. Ølet er cirka fire måneder gammelt. Jeg er fullstendig klar over at humla avtar etter tid, men jeg har null tro på at alt forsvinner i løpet av noen måneder - det har aldri skjedd tidligere. Det er uansett noe mer enn bare humletap, for ølet smaker ikke godt lenger.
Tollefsen skrev:
IPA er i tillegg relativt ferskvare. Humlesmak og aroma forsvinner etter noen måneder. I en IPA er disse ganske sterke slik at de kan dekke over andre feil som var der fra starten.
Jeg tenker også at humla kamuflerer eventuelle feil, men i dette tilfellet synes jeg det er for ekstremt. At et øl går fra å være nydelig til å bli klart for dumping har jeg aldri opplevd tidligere...
gustavf skrev:
Øl som blir rimelig raskt ødelagt under lagring er som regel infisert. Vanskelig å være mer spesifikk uten å kjenne mer til rutinene dine.
Jeg tenkte også at ølet muligens er blitt infisiert. Jeg er veldig nøye med renhold og hygiene og kan nesten ikke skjønne at ølet er blitt infisert. Men en gang må jo bli den første.
 
Jeg vil tippe på infisering, angående IPA som mister humlearomaen, så stemmer jo det....
Men IPA ble brygget for å tåle ett år eller mer i seilskute mellom England og India....
Så den funker jo etter en stund også ;)
Eneste IPA jeg har smakt som har vært dårlig var en Ægir flaske den tidligere samboeren min satte bakom en Ægir Tors Hammer, den skulle jo lagres noen år... ikke IPAen... så når jeg smakte på den var det ca null smak av noe som helst...
Den eneste øla som ved ett uhell har blitt lagret til ødelagthet her hos meg....

Har en komplett samling av ofisielle kongeskip øl, som ikke er åpnet og garantert har gått ut på dato, så de skal få stå til evig tid. :D
 
Tilbake
Topp