ipa med wlp-007 /safale us-5

Brygget en ipa ii går kveld. Planene var å bruke safale us-5, men så hadde jeg også en wlp007 i kjøleskapet som var i ferd med å gå ut på dato. Fikk derfor lyst til å teste den ut. Brygget 12 l på DMS og delte vørteren i to kar, ett med wlp og ett med us5. Er det noe særlig forskjell på disse to?

Det er kanskje ikke så vanlig med wlp007 på ipa, men det bør vel gå greit. Blir artig å se forskjellen, alt annet likt. Jeg måtte ha røret rett i karet, ,men med bare 6 liter til gjæring så tenker jeg at det må gå greit.

Forsøkte også å kole bitterhumle Amarillo i bare 45 min, inspirert av oppskriften på Kinn Vestkyst. Kom så sent i gang at det var forlokkende å spare 15 min. Synes vørteren ble litt vel lite bitter, i forhold estimat 51 i beercalc.
 
Ahh, bra. Da blir det morro å se om det er noe særlig forskjell fra us-5. Har sett på oppskrifter i Beercalc og det er mye us-5 og Danstar Nottinghampå IPA/APA. Men det er
kanskje bare fordi det er enklere med tørrgjær.
 
Kan være at du trenger mer gjær til karboneringen av 007, den trenger litt hjelp etter å ha gjæret ut.
 
Ok, skal jeg ta litt fra gjæringsbøtta og "restarte", eller skal jeg kjøpe en annen gærtype? Og hvordan beregner j mengden?
 
Nesh... Har ikke hatt noen problemer med karbonering på flaske med 007.
èn IPA på 7% og en RIS på 8.5% karbonerte som bare det.
 
Målte FG etter 11 dager. Wlp var på 1015, mens us-5 var på 1011.Dette kan vel også komme av mengden gjærceller som ble tilsatt?
Men dunken med wlp var mye klarere, us-5 var veldig grumsete.

Smaksmessig var wlp en del, tja fyldigere, rund og mer fruktig smak, som jeg likte bedre enn us-5. Blir artig å se hvordan det blir på flaske.
 
Ser at "stadig flere" bytter ut wlp001/US-05 med wlp007 på IPA. Den får da litt mer kropp og blir litt mer fruktig.

Er det andre grunner til at dette nå er den gjengse IPA-gjæren?
 
Sist redigert:
Har teste med juleøl dei siste åra. Har brygga 100 liter og fordelt på 4 x 25 l
Fant ut at 001 drar fram smaker

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Det er vel ennå en stund til 007 blir standard i IPA
Standardgjær er det vel kanskje ikke. Men registrerer at 7 fjell har gått over til 007 på sin IPA, samt at Kinn bruker britisk gjær på Vestkyst. I tillegg er 007 nevnt som anbefalt på Gahr sin IPA oppskrifter på BryggSelv (noe jeg tror er nytt).

(Virker som noe er i gjære.) (Sorry)
 
og så vidt jeg vet bruker NØ og Stone den også
Ja, selvsagt. Det at flere av "de store" bruker dette vitner vel om at det ikke er en dum ide. Men lurer altså på HVA som gjør at denne brukes, utover at ølet får litt mer kropp og blir litt mer fruktig. Eller er det hele poenget?
 
Som Gahr skriver over her så kan det ha noe med utgjæring å gjøre.

I produktkatalogen til White labs, http://www.whitelabs.com/resources/white-labs-catalog-2015, står følgende:

Clean, highly flocculent, and highly attenuative yeast.
This yeast is similar to WLP002 in flavor profile, but is 10% more attenuative.
This eliminates the residual sweetness, and makes the yeast well suited for high gravity ales.
It also reaches terminal gravity quickly. 80% attenuation will be reached even with 10% ABV beers.


Men jeg vet ikke. Er sikkert flere årsaker.
 
Standardgjær er det vel kanskje ikke. Men registrerer at 7 fjell har gått over til 007 på sin IPA, samt at Kinn bruker britisk gjær på Vestkyst. I tillegg er 007 nevnt som anbefalt på Gahr sin IPA oppskrifter på BryggSelv (noe jeg tror er nytt).

(Virker som noe er i gjære.) (Sorry)

Kinn er vel noe spesielt tilfelle siden de kun bruker to gjærstammer på "alle" ølene sine (muligens finnes ett og annet unntak). De bruker Trappist High gravity på alle i belgisk stil og Wyeast London Ale III på alle ales. Vet ikke hvor vanlig dette er, men det gjør i alle fall gjærlogistikken enklere med kun to typer å forholde seg til.
 
Tilbake
Topp