IPA meske/koketid

Hei, jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en IPA før nyttår. Har valgt å prøve meg på en oppskrift fra brewdog som heter Simcoe. Har aldri laget IPA før så jeg har noen spørsmål.

1. Jeg tenkte å meske i 60 min og koke i 90, men jeg vet ikke om dette er ok.

2. Det står at den skal gjæres på 99 grader celcius, noe som må være feil. Hehe. Hva tenker dere om en gjæring på 18-20 grader i 14 dager?

3. Hvor lenge skal denne lagres før jeg kan nyte den?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde.JPG
    Skjermbilde.JPG
    128,7 KB · Sett: 76
1. Her burde det vel holde med 60 minutter koketid?

2. Sjekk hva som står i beskrivelsen av gjæren, men 18-20 høres i utgangspunktet greit ut det.

3. Den kan nytes i det den er ferdig karbonert.
 
Så nå at det sto 66 fahrenheit på bildet ditt, det tilsvarer en gjæringstemp på 19 grader.
 
Takk for svar. Da blir det mesk i 60 min og kok i 60 min. Jeg endte på EBC på 20 ved å følge oppskriften. Er dette ok? Trudde IPA skulle være mørkere. Hadde nesten regnet med 50+ men det er vel kanskje forskjell på fargen på IPA som på annen øltyper.
 
Takk for svar. Da blir det mesk i 60 min og kok i 60 min. Jeg endte på EBC på 20 ved å følge oppskriften. Er dette ok? Trudde IPA skulle være mørkere. Hadde nesten regnet med 50+ men det er vel kanskje forskjell på fargen på IPA som på annen øltyper.
Ja, det er forskjell som du sier, men 50+, da nærmer du deg en Porter. I følge norbrygg sine typedefinisjoner ligger en amerikansk (og engelsk) IPA på 15-35 EBC så da er jo 20 innafor.
Oppskriften over sier 30 EBC, hvordan kom du fram til 20?
 
regnet om oppskriften i % og gjorde om til 23 liter istedenfor 20 som var i oppskriften. Her er et utklipp fra beercalk.
 

Vedlegg

  • IPA Simcoe.JPG
    IPA Simcoe.JPG
    146,7 KB · Sett: 31
Tilbake
Topp