ipa oppskrift. hjelp!

Hei. Jeg har fundert litt på en oppskrift jeg tenkte å prøve meg ut. er veldig ny i faget og kunne trengt litt hjelp.

IPA.
OG 1.060 FG 1.014 IBU 62 ABV=6%
15L

Mesketid 60 min: 65 grader
5,3 KG Maris otter pale malt

Columbus 27g (90min)
Amarillo 28g (15min)
amarillo 28g (tørrhumling)

Safale 05 i to uker på 20 grader.


Noen tips til ting jeg burde endre før jeg setter igang ? :)
 
Ser jo fint ut dette vel? Men du har kun basemalt? Jeg hadde i det minste hbrukt 230 gram krystall malt, carapils eller noe flaket malt.
 
Alt for lite humle :)

Flytt Columbus til 30 min
33g Amarillo på 15 min
33g Amarillo på 0 min evt kjøl ned til 80 før du tilsetter og la det trekke der før du kjøler ned resten
33g Amarillo tørrhumle siste 5 dager
 
Jeg syntes oppskriften din er fin jeg, men poengene som de andre har kommet med er jeg vel i grunn enig i.

Det spørs litt hva du vil få til. Dersom dette er en oppskrift du har laget selv og har lyst til å jobbe med fremover så syntes jeg du skal lage den slik du har satt opp. Du sier du er en fersk brygger og det å smake med kun en malttype vil gi deg et mye bedre utgangspunkt videre enn å lage med flere malttyper. Dersom du lager denne med bare Maris otter vet du hva du smaker. Jeg ville om noe anbefalt deg å gå ned til en type humle første gangen også. Men det krever en del tolmodighet å gjøre det slik. Det var det jeg gjorde og det har funket bra for meg. Det betyr jo egentlig ingenting for deg, men det er et innspill. Jeg tror nemlig at det er veldig mange der ute som brygger mye god IPA, men de er nok ikke helt sikre på hvor de forskjellige smakene kommer ifra. SMASH (Single Malt And Single Hop) er et fint sted å starte. Jeg hadde anbefalt å lage en batch med Maris Otter og Amarillo. Det blir veldig veldig godt. Men vil du bare lage et godt øl så fort som mulig hadde jeg hørt på de andre kommentarene.
 
Gode poeng Staro kommer med
Hvis du vil beholde Columbus som bitterhumle og bruke Amarillo resten av veien er det en god idé (siden Amarillo har litt lavt alfa syre innhold)
Du trenger ikke koke/humle i 90 min, det holder med 60
Jeg ser poenget til SvErD med å humle fra 30 min, men hvis du vil få frem Amariollo er det best med Columbus ved 60
Det er ikke no poeng å lage den største humlebomben første gang, men jeg ville ihvertfall hatt i litt mer Amarillo ved f.eks 1 min
Ellers er en SMASH med Marris Otter ingen dårlig idé
 
Trenger jeg ikkekoke lengre enn 60 min ? Og tror jeg begir meg ut på en SMASH variant så takk for det tipset :)
 
Trenger jeg ikkekoke lengre enn 60 min ? Og tror jeg begir meg ut på en SMASH variant så takk for det tipset :)
Med Maris otter klarer du deg med 60 min kok. Andre malttyper som feks pilsnermalt er det vanlig å koke i 90min for å koke ut alle "uønsketheter".
 
Poenget med å tilsette humle først ved 30 min. er vel å hente ut maksimalt med smak av IBU'ene? Kinn kjører jo 30 -15 - 0 pluss tørrhumling på Vestkyst og Skoddehav, og jeg synes i alle fall at det fungerer optimalt. Og da ville jeg holdt meg til bare Amarillo, for å få rein enhumlesmak.

Jeg synes ikke du skulle øke IBU. Da tror jeg du får et ubalansert øl når du bare har basismalt. Skal du ha mer bitterhet, bør du også ha krystallmalt. Men det er nå min mening. Noen liker åpenbart øl som går i retning humleekstrakt, og jeg tror ikke straffeloven har noen paragraf som rammer det:).
 
Nettopp, humler du først ved 30 min får du også smak av bitterhumla og det blir da ikke poenget når han benytter Columbus som bitterhumle,
men vil ha smak av Amarillo
Skulle han brukt Amarillo som bitterhumle ved 30 min, måtte han brukt uhorvelige mengder
 
Maksimalt med smak får du mye senere enn 30min, det gir litt, men.. Man koker jo i stykker humla. Jeg synes man får mest smak ved 10 minutter.

Synes ikke krystallmalt har så mye å si for IBU's, spørs når man tilsetter det. Selv om du bruker krystallmalt så vil mye av denne konverteres til de sukkerartene du sikter for ved mesking. Det er ikke sånn at de søte sukkerartene ikke lar seg konvertere til enklere sukkerarter.
 
Amarillo har 9.2% alfasyre, så det blir ikke så galt. 30 gr. ved 30 og 30 gr. ved 15 gir omtrent akkurat 60 IBU - 61.77 etter brewersfriend. (Det du tilsetter ved 0 og som tørrhumling gir jo ikke utslag på kalkulatoren.)

Det er vel ikke direkte uhorvelige mengder, sjøl om du dumt nok kommer over 100 gr. totalt. Men om man skal brygge mye amerikansk øl, kan man jo like gjerne kjøpe humle i halvkilosposer;).

Jeg er kanskje vel opphengt i Vestkyst, men der er det i alle fall god balanse mellom maltsmak, sødme og bitterhet, og det er relativt godt med krystallmalt der. Husker ikke IBU i farten, men den er ganske mye høyere enn 60.
Jeg har ikke noe erfaring med å legge hovedvekt på humletilsetning ved 10 min for smak; jeg har bare gått ut fra Palmer, som sier at smakshumling gjøres mellom 40 og 20, og at det som kommer i fra og med15, må regnes som aromahumling.
 
Sist redigert:
Jaja, da har jeg funnet litt annen data på den humla
Men du ser vel poenget mitt
Hvis ha bruker Columbus ved 30 vil han få "litt" mer smak enn hva han ønsket hvis han ellers bruker Amarillo
Og skulle han kun brukt Amarillo ved 30 ville det blitt veldig mye


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg bare klikka meg inn på Bryggselv, og de oppgir 9.2 for den de selger nå.
Ellers forutsetter jeg at tilsetning ved 30 min. gir mye smak, og at han vel derfor ikke kan bruke Columbus der hvis han vil lage en smash (mens det kunne gått å bruke en annen humle ved 60 - skjønt jeg tror Columbus ville bidratt med litt der, også.) Men jeg har ikke egne erfaringer med dette - den eneste IPA'en jeg har brygget, er Vestkyst, og der brukes det jo 3 humler tvers igjennom, med Amarillo i tillegg ved tørrhumling.
 
jeg har bare gått ut fra Palmer, som sier at smakshumling gjøres mellom 40 og 20, og at det som kommer i fra og med15, må regnes som aromahumling.

Nå er ikke jeg John Palmer, men jeg vil hardt si at det ikke stemmer. Tilsetter du ved 15 minutter og ned mot fem, så skal du lete lenge etter noen aroma vs det du får som smak. Jeg vil si at med en gang du koker humla. så ryker vanvittig mye av aromaen, rett ut av vinduet. Selvsagt lukter det noe, men det lukter iallefall ikke frisk humle, det lukter på en måte litt tyngre, myrcene-oljene forsvinner fantastisk fort, det er de som gir mye av det frutige og sitrus-luktene. De flyktige aromaene er borte for lengst. Tilsett "aromahumle" ved 15 og kun det vs tørrhumling og du vil merke en enorm forskjell.
 
Jeg tar gjerne ditt ord for det; som sagt, jeg har bare brygget Vestkyst innenfor denne sjangeren. Jeg ser forresten i "How to brew" at i tillegg til bitterhumling ved 60, bruker Palmer i sin (engelske) IPA 60 gr EKG ved 15, og 30 gr. ved 5. Så han legger ikke inn "smakshumle" i det hele tatt. Det styrker vel det du sier.
Et konkret spørsmål: Hva mener du om det humleskjemaet Kinn bruker i Vestkyst?
 
Nå syntes jeg vi sporer av tråden litt
Jeg annbefaller TS om å bruke Columbus ved 60 av praktiske årsaker
Hva Vestkyst praktiserer er no annet


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men om den første humla skal oppi ved 30 min, trenger jeg å koke noe lengre enn det ? Altså la vørteren koke en stund før jeg tilsetter humla ?
 
Tilbake
Topp