IPA på fat

Yerko

 
De 2 siste bryggene med IPA jeg har lagd og havnet på fat har fått en bitterhet, som jeg ikke klarer å finne ut hvor det kommer fra. Humlesmak og aroma var i går borte, etter 2 uker på fat. Tok en prøve så den ble romtemperert, men nei. Fortsatt ikke tegn til humla. Bitterheten der i mot denne har skutt i været. Jeg fyller CO2 i fatet før jeg har i ferdig gjæret øl. og følger vanlig prosedyre for å tette fatet og for å fjerne o2. Det er bare i IPA det skjer. Men jeg skjønner ikke hva som er gærnt. Har tvangskarbonert en Kølsh med aga flaske, denne ble tvangskarbonert med 2kg flaske. Kølschen var fin, den naturlig karbonerte porteren var også fin. Men IPA'n det er nesten så jeg heller det ut.

Jeg har renset CO2 slangen i 2l flaska, men det er like før jeg drar å kjøper nytt i tilfelle det er en lekk eller et eller annet som ødelegger, er det noen andre her som har hatt samme problem som meg eller er jeg alene. Føler at alle IPA jeg brygger fremover må flaskes. Godt at det var bare en 12l som ble fylt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp