IPA på pilsnermalt

Skal brygge på pilsnermalt om et par dager, og skal lage en IPA. Har dere god erfaring med pilsnermalt til IPA?
Har 8 kg pilsnermalt og litt caramelmalt... 100g Siriushumle og 100, Mosaic. har plan om å meske i 90 min og koke i 90 min. Regner med å få ca 25 liter til gjæring. Skal bruke US005 gjær.
MEN... har dere noe forslag til mesketemperatur på denne her? Har ikke system til stegmesk, da jeg mesker i en Labb-dunk. Liker sterkt øl.. gjerne rundt 8%.. ;-)

Børge
 
Jeg ville ikke mesket under 66-67 grader på en IPA, ettersom jeg mener bitterheten trenger å balanseres med litt sødme. Men det er en smakssak, man gjør akkurat som man vil :) Vet heller ikke om det er helt nødvendig å meske i 90 minutter, men hvis man foretrekker å være på den trygge siden så er det bare å peise på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk skal dere ha. Da tror jeg at jeg møter dere på halveien med en mesketemp på 65 grader. Er humletypene jeg nevnte gode i en pilsnermalt IPA tro? jeg liker dem veldig godt sammen med pale malt i alle fall. Har noe annen humle liggende i fryseren også..
 
Tilbake
Topp