IPA - trenger hjelp til å forstå smaksbildet

Heppers!
Sylfersk brygger trenger litt assistanse.
Driver og tester ut litt forskjellige IPA varianter. Men det er noe i slutten av smaksbildet på stort sett alle ipaer som jeg ikke klarer å sette ord på. Den virker metallisk og/eller parfymert. (ægir-nøgne osv)
Grunnen at jeg spørr er at jeg ikke er super fan av avsluttningen på smaksbildet men veldig fornøyd fram til det. Hva og hvilke ingredienser er det som framhever denne form for smaksbilde?

Andreas
 
Det er nok den bitre/beske ettersmaken du tenker på. IPA skal være sånn og gir ølet en smell i avslutningen, noe jeg for min del synes er det beste med IPA. Minner svært mye om grapefrukt-juice, min favorittjuice.

Men vet det er mange som ikke liker IPA på grunn av denne ettersmaken så du er ikke alene...
 
Den grapefrukt sammenlikningen var bra. For den er ikke veldig poppis her i heimen :)
Er det kun IPA som har denne "smellen" som du kaller det?
 
Harpikssmak er vel og et kjennemerke.
Har en kompis som nekter å drikke "de der forbanna sitronskall-likør greiene " :)
 
Du kan prøve å dempe dettenved å bruke mindre bitterhumle i begynnelsen av koken. Jeg prøver dette nå i en single hop citra. Nettopp tappet, så jeg har ikke noe svar ennå.
Du kan fortsatt få en øl med mye smak og aroma ala IPA uten å må ha den så bitter. Vi er hjemmebryggere, og gjør som vi vil. Kall den IPA light, Mild IPA eller noe?
Who cares. Det er ditt øl.
 
Takk for svar!
Har satt en Ægir variant som ble kokt med centennial og galena. Maltet med pale ale, carahell og caramunich.
Står i oppskriften at den skal tørrhumles med centennial (75gr)  og citra (125 gr).
Har et julebord med mange IPA elskende deltakere. Så regner vel med å følge oppskriften... (nå er det bare tørrhumlingen jeg kan justere med)
Men er det noen forslag for å holde tilbake på bitterheten? Liker jo grunnpreget på IPA, så vil ikke forandre for mye.

Er som sagt sylfersk brygger så er ikke kommet helt til "utforske/lage egne oppskrifter" enda...

A.
 
Om du vil ha mindre bitterhet kan du jo prøve å smake på en American Pale Ale (APA)? De er gjerne ikke like alkoholsterke som IPA, har mindre bitterhet, men har ofte samme nydelige humlearoma.

Lervigs Lucky Jack synes jeg kanskje er det beste butikkølet å få kjøpt i landet. Ellers er jo Sierra Nevada Pale Ale som du kan kjøpe på polet et klassisk og godt eksempel.

Finnes mange gode oppskrifter på APA, blant annet ligger Lucky Jack-oppskriften her på forumet, og det kan kjøpes som ølsett hos Bryggselv.
 
Kristoffer J skrev:
Om du vil ha mindre bitterhet kan du jo prøve å smake på en American Pale Ale (APA)? De er gjerne ikke like alkoholsterke som IPA, har mindre bitterhet, men har ofte samme nydelige humlearoma.

Lervigs Lucky Jack synes jeg kanskje er det beste butikkølet å få kjøpt i landet. Ellers er jo Sierra Nevada Pale Ale som du kan kjøpe på polet et klassisk og godt eksempel.

Finnes mange gode oppskrifter på APA, blant annet ligger Lucky Jack-oppskriften her på forumet, og det kan kjøpes som ølsett hos Bryggselv.

Støtter denne. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp