Irish moss - utløpsdato

Er det noen som vet om det finnes noen best før dato på Irish moss?
Har en pakke som nok er blitt et par år gammel, og mener de siste par brygg ikke er blitt like klare som før/ønsket...
 
Det står vel trykt en utløpsdato på pakningen? Min Supermoss, som jeg kjøpte på Bryggselv en eller annen gang tidligere i år, gikk ut i april, ser jeg nå:(. Men jeg tror egentlig ikke det spiller noen rolle, så lenge det bare oppbevares tørt og ved romtemperatur. Det er en del idiotiske regler som styrer sånn merking. Saltet som står på hylla på kjøkkenet her, har bare to års holdbarhet, f.eks.:mad::p:confused:o_O.

Tilsetningstidspunktet spiller en rolle for effektiviteten. Hvis det er tørket tang-varianten du har - altså den som ikke er bearbeidet til pulver- eller tablettform - så skal vel den i når det gjenstår 10 minutter. De bearbeidede produktene, som min Supermoss, fungerer best med bare 5 minutter.
 
Tilsetningstidspunktet spiller en rolle for effektiviteten. Hvis det er tørket tang-varianten du har - altså den som ikke er bearbeidet til pulver- eller tablettform - så skal vel den i når det gjenstår 10 minutter. De bearbeidede produktene, som min Supermoss, fungerer best med bare 5 minutter.
Interessant, jeg har tilsatt på 15 min, og det er litt å gå på når det gjelder klarhet, så får prøve 5 min neste gang. Gjør du noe annerledes hvis du har en hop-stand på 75-80 °C i ca 20 min?
 
Interessant, jeg har tilsatt på 15 min, og det er litt å gå på når det gjelder klarhet, så får prøve 5 min neste gang. Gjør du noe annerledes hvis du har en hop-stand på 75-80 °C i ca 20 min?

Nei - men jeg har ikke tenkt på at det kan ha betydning, heller. Jeg vil vel tro at det ikke har det - skjønt jeg ser at trosgrunnlaget er heller tynt:p.
 
Tilbake
Topp