Irish moss

Jeg har set mange oppskrifter der det skal irish moss og ikke. Blir det noen forskjell hvis man ikke har det oppi? det er jo et klaringsmiddel for øl så man kunne tro at det var bra å ha det i hver gang? ???
 
Irish moss er ganske bra å bruke. Det blir nok litt lettare klårt når du brukar det, men på mørke øl er det ikkje vits, dei klårnar lett uansett. Av og til gløymer eg å ha det i, men øla blir som regel klåre uansett, iallefall om du har god tid.

Eit alternativ om du tappar på fat er å bruke isinglass. Det er mykje brukt på ufiltrerte ferske fatøl i England. Kjøp pulver som du rører ut i kaldt vatn når du tappar på fat. Det fungerar iallefall bra.
 
Irish Moss knyter til seg proteiner i vørteren. Man ser det godt når man har det i. Etter kort tid binder eggehvite seg til og faller til bunn etter koking.

Hørt på podcast (Alenuts) om bruk av gelatin til klaring av øl. Løst opp i kokt vann, blir det helt over nyfylt fat. Prinsippet er at når det blir kjølt ned faller det til bunn, og tar med seg alt av reststoffer som protein og gjær +++ Ølet skal blir krystallklart etter dette. Har ikke prøvd dette, men det høres bra ut.
 
Espen Lothe skrev:
Irish moss er ganske bra å bruke. Det blir nok litt lettare klårt når du brukar det, men på mørke øl er det ikkje vits, dei klårnar lett uansett. Av og til gløymer eg å ha det i, men øla blir som regel klåre uansett, iallefall om du har god tid.

Eit alternativ om du tappar på fat er å bruke isinglass. Det er mykje brukt på ufiltrerte ferske fatøl i England. Kjøp pulver som du rører ut i kaldt vatn når du tappar på fat. Det fungerar iallefall bra.

jeg brygger en belgisk dubbel akurat nå. blir 60 EBC. Skal jeg ikke bruke irish moss da?

(jeg skrev 60 IBU men rettet i 60 EBC nå)  :bank2:
 
Du gjør helt sikkert ikke noe galt i å bruke det, selv om det kanskje gir liten eller ingen effekt. Vi bruker det uansett øltype.

MVH
Børge

EDIT: Det sto kanskje IBU, men jeg leste og tenkte EBC  :laugh:
 
Gelatin fungerer bra på felling av gjær. Det er veldig vanlig i slike vinsett man får kjøp, men i de settene er det ikke noen proteiner, så jeg vet ikke om det vil felle ut dem også. Men i teorien skulle det fungere, Gelatin danner nærmest et nett av proteintråder som drar med seg gjær og annet gørr ned til bunnen, men proteiner er normalt mye mindre enn hele gjærceller.
 
Beant skrev:
Du gjør helt sikkert ikke noe galt i å bruke det, selv om det kanskje gir liten eller ingen effekt. Vi bruker det uansett øltype.

MVH
Børge

EDIT: Det sto kanskje IBU, men jeg leste og tenkte EBC  :laugh:

da blir det 2 ts med Moss.
 
Øystein skrev:
Gelatin fungerer bra på felling av gjær. Det er veldig vanlig i slike vinsett man får kjøp, men i de settene er det ikke noen proteiner, så jeg vet ikke om det vil felle ut dem også. Men i teorien skulle det fungere, Gelatin danner nærmest et nett av proteintråder som drar med seg gjær og annet gørr ned til bunnen, men proteiner er normalt mye mindre enn hele gjærceller.

Gelatin brukes til utfelling av gjær etter endt gjæring, ikke i kokekaret. Med skikkelig koking, er det ofte ikke så viktig med Irish moss. Jeg bruker det dog alltid, i form av Klar Urt, unntatt i hveteøl, hvor man ofte ønsker uklarheter, det har gått automatikk i å ha det i gryta sammen med gjærnæringen 15 min. før kokeslutt. I ugjennomsiktig stout er det selvsagt ingen vits, men jeg gjør det som regel allikevel.
 
gjærnæring er også noe jeg tviler på. hvis du lager en starter da får gjæren tilgang til alt næring. men hvis du heller det i vørteren da blir en del næring i trubb som du vil ikke ha i gjæringsdunken. ??
i dag kokte jeg gjærnæring i 100 ml vørter og hellet det separat i gjæringsdunken etter kjøling, og så har jeg garantert alt i.

er det ikke fare for å kaste en del næring eller løser det opp 100%? faller ikke ned noen %%?
 
Gjærnæringen løses opp i vørteren, og det er små mengder som trengs, så det er ikke noe stort problem at eventuelle ting ligger igjen i trubet. Hvorvidt absolutt alt løser seg opp, er jeg usikker på, men det kan selvsagt være at noe blir liggende igjen. Det er uansett ingen dum idé å koke det separat.
 
interessant lesning ! hvis jeg har jeg forstått det rett hvis jeg løser opp gelatin i kokende vann å heller det over ølet etter gjæring ? hvor mye skal jeg evt bruke ( 23 liters sats )  Lurer også på om man kan ødelegge gjæren slik at man ikke får  karbonert ølet hvis man  heller dette kokende i.
 
Nei, gelatin blir ødelagt om du koker det. Løs det opp i lunkent vann, ikke varmere enn strengt nødvendig. Jeg vet ikke hva som er optimal mengde, men et par teskjeer pulver-gelatin eller et par gelatinplater i et par desiliter vann ser ut til å gjøre nytten. Gelatin har best effekt om du setter ølet kaldt.
 
Hei

Er helt grønn her på forumet og også på hjemmebrygging. Har prestert 1 brygg i form av et ølsett og har gitt (og fått) meg selv bestått på dette.
Har vært på posten idag og hentet ingredienser til mitt neste brygg som blir på ekstrakt med egen humling. Kjøpte også 100 gr. Irish Moss.
Lurer nå på hvordan dette skal tilsettes. Skal det rørers ut i vann, kokes, strøs oppi som det er, knuse??? Ja , hva gjør mann???
Lurer selvsagt også på hvor mye mann skal bruke. Det er snakk om et brygg på 25 liter i form av en engelsk ale (trur eg).

Hvis noe kløppere der ute kan hjelpe meg med et svar er jeg takknemlig. Håper å brygge på torsdag eller fredag denne uken og tror jeg har resten på plass i form av utstyr og fått inn i hode hvordan jeg skal gjøre det. Det vil tiden vise.

Hilsen Sabeltann (og takk for et strålende forum)
 
1 eller 2 t.s. , tilsettes 15 min før kokeslutt. Jeg la det gjerne ligge i litt varmt vann sammen med gjærnæring, en time før jeg tilsetter dette til kokende vørteren.
 
Ja. De fleste klarningsmidlene for bruk i kokekjelen er E407 (karragenan) i ulike varianter. Irish Moss er ofte bladene som bare er tørket, mens Klar Urt, SuperMoss, Whirlfloc osv, er mer konsentrert, og eventuelt presset til tabletter. Bruk Irish Moss om du liker lukt av tang og tare på bryggedagen, de andre om du ikke liker det.
 
siste jeg lagde ble uklar.
burde jeg investere i irish moss til neste bryggedag?
plager ikke meg med uklart øl, men greit om det ser pent ut i glasset.
 
Uklart øl kan ha mange årsaker, men generelt kan det deles i tre: Gjær, bakterier og proteinforbindelser.

Gjær er enkelt å gjøre noe med. Den bunnfeller ganske raskt og det vil normalt hjelpe med å tilsette isinglass. Bakterier er det vanskeligste å bli kvitt, men det bør du uansett ikke ha i ølet ditt.

Proteinforbindelsene er de plundrete. Proteinmolekyler er for små til å gi synlig tåke, men kan bindes sammen av polyphenoler, så for å redusere tåke kan du enten redusere protein eller polyphenoler, samtidig som du vil beholde noe protein som bidrar til å gi god skumstabilitet. Her kan isinglass bidra til å felle ut proteintåke, samtidig som det gir bedre skumstabilitet, og PVPP (polyclar) kan brukes til å felle ut polyphenoler og noen enzymer, slik som Clarity-Ferm/Brewer's Clarex, kan bryte ned protein. Dessverre har jeg ikke funnet PVPP i Norge og Clarity-Ferm er det ingen som selger til hobbybruk i Europa.
 
Mener å ha lest en plass at man bør legge mossen i bløt et par timer før bruk. Praktiserer dere dette? I såfall, hiver dere hele greia i gryta, eller heller dere vannet i sluken først?
 
Tilbake
Topp