Irish red! humle?

Jeg skal brygge en Irish Red og oppskriften er som følger:

pale malt: 3,9kg
crystallmalt: 0,6kg
R. barley: 0,250kg
250ml Candis flytende, under koking.

Etter mye om og men ble det bestemt at humlen skal være Fuggle 4,3% og Hersbrucker 2-4%( ja den er tysk, men den skulle visst være mild og fin)

Har prøvd meg på en irish red før som smakte mer IPA enn noe annet, så denne gangen skal ikke humlen ta over, derfor vil jeg gjerne ha råd på antall gram av hver humle, og ved hvilket minutt jeg skal tilsette de? jeg mesker ved 67-69 'C i 60 min, og skal koke i 60 min. forslag til humlen her :)? (har også goldings og challenger humle hvis noen mener disse er bedre, valgte fuggle/hersbr. utifra noe jeg leste om milde humler et sted)
 
Selv har jeg mye glede av boken Brewing Classic Styles , der finner du meget gode tips og råd for å brygge forskjellige ølstiler. Humleskjema jeg har sett for Irish Red i boken har kun 60 minutters bitterhumle til rundt 25 IBU. Kent Goldings og Fuggles er bra valg.
 
Sist redigert:
Å blande East Kent Golding og Fuggles er vel en klassisk løsning - og altså noe mange liker. Tror Fuggles vil dominere i den blandingen din, men det kan vel ikke bli galt - dersom du liker Fuggles. Bare Fuggles er også kurant nok.

Sjøl er jeg ikke så glad i Fuggles (jordaktig/blomstrete på en litt rar måte?) brukt aleine. Jeg tror det er ei humle folk enten elsker eller misliker. East Kent Golding er hva jeg ville brukt, for meg er det den som definerer "humle" i britiske øl. Jeg synes den har en klarere reinere smak/aroma - uten at jeg kan peke på noen bstemt smakskomponent i den; jeg bare liker den. (Ikke mye hjelp i den beskrivelsen, nei:(.)

Til bitterhumle kan du gjerne bruke noe nøytralt. Jeg pleier å kjøre Magnum.

Og lykke til! Irish Red er noe av det jeg liker best, men brygger dårligst:(. Skulle så gjerne få det til.
 
Sist redigert:
Jeg sliter også med å treffe på Irish Red, men har lite erfaring med det. Skal bare fortsette til jeg treffer, takk for svar :) Hvis du har noen oppskrifter du fikk til, på f.eks: Bitter, Irsk Stout og/eller andre sånne typer øl er jeg veldig intressert :) Alt som er tjukt og smaker søtt vil jeg ha oppskrift på :)
 
Tilbake
Topp