Irish red, typebetegnelse?

John P

Norbrygg-medlem
Har blad igjennom typebetegnelsen på hovedsiden, men finner ikke noe som matcher en "Irish red ale" :cheeky:. Noen som kan hjelpe?

Oppskifta:

Sørlibekkens røde ire   

Style: Unspecified    Brewer: John P.   

Statistics
Volume:  25 liters
OG:  1054
FG:  1021
Alcohol:  5.4 % by vol.
Colour:  30 EBC (Copper / reddish brown)
Bitterness:  38 IBU
BU/GU:  0.7
Fermentables
Pale Malt 7 EBC          4500  grammes
Melanoidin Malt            150  grammes
Cara Red 40 EBC    1000  grammes
Flaked Oats            325  grammes
Cara Aroma 350 EBC  250  grammes
Mash schedule: 66 degrees for 60 minutes, 75 degrees for 20 minutes.

Hops
Northern Brewer  10.5%  alpha  25  grammes  60  minutes
Northern Brewer  10.5%  alpha  35  grammes  10  minutes

Fermentation   
Yeast: 1084 Irish Ale
Fermented at 18 degrees C for 10 days.
Fermented at 19 degrees C for 14 days.
Lagered at 3 degrees C for 14 days.

Irish Red Ale er en egen stilart. Går ifølge BJCP under kategorien "Irish and Scotish Ale"

Her i Norbrygg ville jeg kanskje plassert den under "Lys Ale"/ "English pale ale".

Men det er et viktig spørsmål du tar opp; Jeg hadde likt å sett en revidert utgave av "Norbryggs definisjon av øltyper". Det er flere øltyper som mangler. 

Din navnebror John P(almer) har i boken "Brewing Classic Styles" med Irish Red Ale.
Hans eksempelopppskrift i boken er ikke så ulik din. Hvertfall samme hovedmalt og samme gjær.

Peter T skrev:
Peter T skrev:
Det kan kanskje gå som en best bitter?
På den annen side blir det kanskje litt lite estere, med den gjæra på de temperaturene?
Irish red ale er noen ganger også gjæret med lagergjær f.eks. Murphys red ale.....
Irish red ale skal være nøytral i gjæring, mild i humle, og middels fyldig.

Irish Red Ale

Original Gravity  1.044 - 1.060

Terminal Gravity 1.010 - 1.014

Color              9.00 - 18.00 °SRM

Bitterness    17.00 - 28.00 IBU

Alcohol (%volume)     4.00 - 6.00 %

Ifølge BeerTools skal den ligge innenfor disse verdiene,  har brygget Irish Red 3 ganger og synes det er et knall godt øl.  Vi fikk smaken på det etter et besøk i Dublin i fjor, da helst O`haras.  Har brukt Fuggle og Golding humle på de jeg har brygga.

Sverre K skrev:
Irish Red Ale

Original Gravity  1.044 - 1.060

Terminal Gravity 1.010 - 1.014

Color              9.00 - 18.00 °SRM

Bitterness    17.00 - 28.00 IBU

Alcohol (%volume)     4.00 - 6.00 %

Har du en oppskrift du vil dele?

Ifølge BeerTools skal den ligge innenfor disse verdiene,  har brygget Irish Red 3 ganger og synes det er et knall godt øl.  Vi fikk smaken på det etter et besøk i Dublin i fjor, da helst O`haras.  Har brukt Fuggles og Golding humle på de jeg har brygga.

Kan skjønne at man dele, denne synes jeg ble god:
Pale                7200 gr
Vienna            2400 gr
Roasteed barley  450 gr
Cara Red            220 gr
Honning            300 gr

Humle:
Fuggle 5%                70 gr    45 min
Styrian Golding 3%    35 gr    15 min
Fuggle 5%                20 gr    15 min

64 grader i 70 min og  78 grader 15 min,  ca 70 liter til kok og 52 liter til gjæringskar.  Brukte Safale S-04 på denne temp 18 grader i 14 dager.

Erlendso skrev:
Irish Red Ale er en egen stilart. Går ifølge BJCP under kategorien "Irish and Scotish Ale"

Her i Norbrygg ville jeg kanskje plassert den under "Lys Ale"/ "English pale ale".

Men det er et viktig spørsmål du tar opp; Jeg hadde likt å sett en revidert utgave av "Norbryggs definisjon av øltyper". Det er flere øltyper som mangler.   
Liker! Det er også noe jeg håpet denne linken ville føre til.
Takk for alle svar ;D

Erlendso skrev:

Ferdige nye typebeskrivelser er like om hjørnet.

Vil det bli en klasse som skal forsøke å sette Stjørdalsølet i bås   :jaha: ;D >:D

Har hørt noen rykter, men det er muligens kun det ?

Roarsa skrev:
Vil det bli en klasse som skal forsøke å sette Stjørdalsølet i bås  :jaha: ;D >:D

Har hørt noen rykter, men det er muligens kun det ?

Det hadde jeg og ønsket! Historisk sett burde Stjørdalsøl være en egen stilart. Det hadde også vært interessant å visst hvilke egenskaper et absolutt ideelt Stjørdalsøl skal ha. I en eller annen gammel skrift om Stjørdalsøl/ brygging i Norge i gammeltida er det blandt annet en som skriver at "Engelsk Porter-gjær er at foretrekkø"

Tilbake
Topp