Isolasjon!

Tarjei77

Norbrygg-medlem
Då nærmer det seg treff i Bergen, og eg gler meg som ein liten kvalp. Har eit lite spørsmål som gjeld isolering av kjele. Har stor kjele og litt dvask komfyr, så dette er høgst aktuelt for meg. Kva bruker folk til dette? Ser for meg at isopor innerst er dumt.
 
Med liggeunderlag kan man isolere ganske langt ned på kjelen. Man merker etter hvert hva underlaget tåler av varmen og så kryper nedre grensen oppover av seg selv :)

For å piffe opp varmetilførselen så kan du også benytte deg av grilltennere som dyppes ned i vørteren mens kjelen står på komfyren. Denne kombinasjonen av isolasjon og ekstra energitilførsel vil nok gjøre jobben, skal du se ;D
 
Høyrest bra ut! Å stå halvannan time ekstra og prøve å stirre vørter i kok er ikkje so veldig stas.
 
Det gjør de nok, men om gassflammen kryper rundt kanten av kjelen, så brenner de sakte men sikkert opp.  Legg de ca 10 cm opp på kjelen, og legg et ekstra lag eller to med alufolie rundt kanten nederst.  Snakker av egen erfaring her.......
 
Jeg skal isolere en gassfyrt kjele. Noen som har noen tanker på hva som gir den beste varme-effekten, enten å lime på isolasjonsmatter rett på kjelen (som beskrevet over) eller å lage et varmeskjold som man deretter isolerer med de samme mattene?

Å lime på mattene høres veldig enkelt å greit ut.
Men tenkte det kunne bli litt sølete hvis (når..) det koker over og mattene blir fyllt med klissete, søt, vørter.

Noen som har noen synspunkter, burde jeg bare gå for det enkle å lime på matter?
 
Når jeg hadde "gassbryggeri" brukte jeg varmeskjold som var isolert med matter fra Biltema (de med lim på ene siden og sølvpapir på andre siden) Det holdt godt på varmen.
Noe jeg tenkte på senere var (etter ide fra Eduard) var å lime 2 slike Biltema-plater mot hverandre. Du kan da forme til slik at de passer perfekt rundt varmeskjoldet (eller andre kjeler for den saks skyld) og samtidig ta de av hvis det blir søl etc.
 
Jeg bruker strøm. Kjøpte og slaktet 3 stk vannkokere fra europris og kjører de på 3 forskjellige kurser i huset med skjøteledning. Har dermed 6 kW på 40 liter som kanskje er litt overkill. Burde hatt kun 2 element. Funker imidlertid som fjell, og savner ikke gass et sekund. Det beste av alt er at det går dobbelt så fort å få kok, samt at isolasjonen ikke brenner. Plugger ut element for element når jeg har fått kok, og koker som regel kun på 1 element. (2 kW)

Det eneste man trenger for å montere vannkoker-elementene er tec7 eller akvarie-silikon, og en 35 mm drill. Pakning følger med. Kobling går som en drøm, særlig hvis man kjenner en elektriker, som jeg gjør! :)
 
Då gjekk eg for rimelegvarianten. Grilltennarar, liggeunderlag og ein enorm rull tape er tinga frå Clas.
 
roba skrev:
Noe jeg tenkte på senere var (etter idé fra Eduard) var å lime 2 slike Biltema-plater mot hverandre. Du kan da forme til slik at de passer perfekt rundt varmeskjoldet (eller andre kjeler for den saks skyld) og samtidig ta de av hvis det blir søl etc.

Dette var en kjempe god ide, takk skal du ha.
 
Vi lot ganske enkelt dekkfolien på limsiden sitte på, og teipet to plater sammen - etter hverandre, slik at de rakk helt rundt.  Vi brukte et par enkle spennbånd for å hold de fast under kok, med unntak av lokket hvor platen ble sittende permanent på.  Må kunne tas av og på for vasking av kjele.
 
Tilbake
Topp