Isolering av Beer Maker 30 / ujevn mesketemp / forbedringer ?

Har kjøpt en BeerMaker 30 fra VinOgBar, men sliter med å få jevn mesketemperatur. Termostaten virker veldig unøyaktig så må bruke manuell måling. Store forskjeller mellom temp i topp og bunn av kjelen. Veggene i kjelen virker også veldig tynne og regner med stort varmetap pga det. Resultatet er at mesken er veldig vanskelig å holde på riktig temperatur og OG har vært altfor lav ved alle mine brygg så langt. Ser andre har isolert lignende løsninger ( BeerBrew 30 etc ), men lurte på hva slags isolasjon en bør velge? Ser noen bruker liggeunderlag, men er redd disse skal brenne seg fast under koking. Hadde vært kjekt å kunne ta disse av ved rengjøring også.

Glad for alle tips rundt isolasjon av Beer Maker 30 eller tips for hvordan en kan holde jevn og riktig mesketemperatur med dette apparatet.

PS! Om noen har forsøkt seg på modifiser av dette apparatet, f.eks. bytta ut krana, satt på pumpe etc er det høyst interessant.
 
Joda, men siden det er to litt ulike løsninger var jeg ikke sikker på om de samme løsningene gjaldt for Beer Maker 30. Så heller ikke noen spesifisering av hvilke liggerunderlag som var brukt som isolering heller.
 
Er ikke sikker på om det er like enkelt å bytte kranen på BM30 som BB30. På BB30 er det bare å skru av den som sitter på, og på men en nye en som passer.
Når det gjelder liggeunderlag er det vel det tykkeste du får til en billig penge som gjelder.
Tror mange bruker Clas Ohlson eller tilsvarende. Mitt kostet vel 149,- der.
 
Forsvarets liggeunderlag! Klippet til of festes med to skireimer så det er lett å ta av og på Ift renhold.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?b1dqub
 
wholt, kan du ikke ta ett par bilder av BM30. Fra utsiden og innsiden. Så får vi ett bedre innblik på hvordan denne egentlig ser ut?
Har kun sett det ene bildet på vinogbar.
 
Skal prøve å få tatt noen bilder. Tror den er veldig lik BB30 på de fleste vis, bortsett fra at den har en væskemåler på utsia og litt annen ordning mtp gjæringskaret/røret som jeg tror er lettere å håndtere om en er alene om brygginga. Har snakka med fatter som jeg har kjøpt inn alt utstyret med og vi har fått tips om å bruke samme type isolasjon som man bruker for å isolere motorrommet på båter. Skal visst tåle høy varme bra og ikke ta til seg vann. Har noen her brukt noe slikt?

Har snakka med VinOgBar og får opplyst at de jobber med en oppgraderingspakke med blant annet pumpe. Det hadde vært veldig bra. Om mesketempen blir lettere å holde konstant med bedre isolering og en kan få økt sirkulasjon med en pumpeløsning er BM30 ikke så galt valg for de som ikke har et helt rom å avse til bryggerivirksomhet.

Får jeg uansett ikke kontroll på tempen kan det være aktuelt å kjøpe en diger kjele med kran og meskepose for så å bruke BM30 til koking og kjøling. Men første pri er å få justert BM30 for å se om den kan fungere bedre.
 
Heilt vanlege liggeunderlag isolerar faktisk veldig bra. Dei er billige og er lette og reingjere med varmt vatn. Trekker ikkje vatn då det virkar som dei har lukka cellestruktur. Kan festast med magnetar som kan fellast inn på baksida og limast med epoxy, om kjelen er magnetisk.
 
Tilbake
Topp