Jeg har et par oppfølgingsspørsmål til Vestkast sin gjærepisode! (Og andre top høstere)

Huldrevatn - Bård

Norbrygg-medlem
Hei medbryggere!

Jeg har lenge praktisert bunnhøsting av gjæren min, men har heletiden tenkt at jeg vil topp høste.
Nå som gjæringskjøleskapet er på plass, så er det jo bare å begynne. Men jeg har noen oppfølgingsspørsmål som noen av dere forhåpentligvis kan hjelpe meg med.

Hva slags andre gjærtyper er bra til å top høstes? (er vel kanskje dette jeg er mest interessert i, og her er jeg ute etter mange forslag og itte bare de samme. Jeg vil gjerne prøve flere)

Og en anna ting jeg lurer litt på; er det nødvendig og ha en starter mer enn første gangen en gjær brukes? Eller kan jeg bruke slurien rett i en ny batch?

Er det noen gjæringskar jeg kan få tak i som egner seg bedre? Nå sitter jeg på de fra bryggselv, men forstår det slik at de bør være flatere og bredere. Har itte plass egentlig, men er åpen for forslag.

Følte det var noe mer jeg lurte på, men kan jo ta det underveis.

På forhånd takk.
 
Wyeast oppgir på sidene hvilke gjærsorter som kan topphøstes. I tillegg til 1318 kan ihvertfall 1187 (wlp005) topphøstes. Det er bare å gå gjennom gjærpresentasjonene deres og se.
 
Wyeast oppgir på sidene hvilke gjærsorter som kan topphøstes. I tillegg til 1318 kan ihvertfall 1187 (wlp005) topphøstes. Det er bare å gå gjennom gjærpresentasjonene deres og se.
Ah, takk! Foretrekker Whitelabs, men supert at Wyeast har. Sikkert noen som begge har osv.
takk igjen.

Jeg lurer også på en annen ting. Dette er til hvem som helst som kan hjelpe meg; trykklaust kar? Jeg har jo helt klart itte det. Så når det er topphøsta og skal over i et sekundærkar, så har jeg ittno annet enn bryggselv kar. MEn kanskje nok og sette gjæringslås på, så det ikke kommer mer oksigen til?
 
Vanlig gjæringskar er vel å regne som trykkløst i denne sammenheng. Eg har god erfaring med topphøsting av us05 og wlp530 (tror eg det var) i europrisgjæringskar. Hadde tenkt å lage en gjæringskasse med innpumping av hepafiltrert luft sånn at jeg kunne gjære uten lokk (pc vifte med hepafilter?). Kom frem til at det var viktigere med temperaturkontroll.
 
Spennende tråd. Er det mulig å gi et kort innføringskurs i hvordan en går frem ved topphøsting?
 
Jeg lurer også på en annen ting. Dette er til hvem som helst som kan hjelpe meg; trykklaust kar? Jeg har jo helt klart itte det. Så når det er topphøsta og skal over i et sekundærkar, så har jeg ittno annet enn bryggselv kar. MEn kanskje nok og sette gjæringslås på, så det ikke kommer mer oksigen til?

Du trenger ikke stikke om til sekundær. Hvis du vil ha helt trykkløst, så la lokket ligge løst på, eventuelt uten gjærlås. Etter topphøstingen, og når den verste stormgjæringen er over, er det bare å klemme på lokket og bruke gjærlåsen. Dersom det ikke er helt utgjæret ennå bør det ikke være et alt for stort problem med oksygen.

De vanlige bøttene, som over, er bra egna til topphøsting. Antar det er en slik du mener med Bryggselv-kar. Så lenge det har stor åpning i toppen, i motsetning til f.eks. en glassballong, så er det lett å komme til.
 
Du trenger ikke stikke om til sekundær. Hvis du vil ha helt trykkløst, så la lokket ligge løst på, eventuelt uten gjærlås. Etter topphøstingen, og når den verste stormgjæringen er over, er det bare å klemme på lokket og bruke gjærlåsen. Dersom det ikke er helt utgjæret ennå bør det ikke være et alt for stort problem med oksygen.

De vanlige bøttene, som over, er bra egna til topphøsting. Antar det er en slik du mener med Bryggselv-kar. Så lenge det har stor åpning i toppen, i motsetning til f.eks. en glassballong, så er det lett å komme til.
Bra, det jeg har gjort hittil. Noe du gjlr eller? Har du noen favoritt topphøstere? Altså gjærtyper?

- B. Romar
 
Det er bare å dekantere væsken over, og bruke gjæra som har lagt seg på bunnen. Om det er for lite er det bare å lage starter på vanlig måte.

Jeg topphøster ikke hver gang, men har gjort det noen ganger f.eks. når jeg har brygget en serie øl med WY1318.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Er det noen som har en formening om hvor mange gjærceller man får fra topphøsting?
Dersom man ikke lobber gjæren umiddelbart, men skal bruke den senere - tar man da med litt vørter slik at det legger seg litt veske over gjærkaken i glasset?
 
Hvordan er det å bunnhøste 3787/530? Tenker å stikke om en Blonde i et 25 liters kar etter en uke, og bruke slurryen i en white IPA et større volum. Noen som har erfaring med dette?
 
Tilbake
Topp