Jeg som trodde at ølbrygging var enkelt...

Akkurat når jeg begynte å forstå såpass mye at jeg trodde at ølbrygging var enkelt...
Det ser ut som jeg er rammet av 1020-syndromet - og det på tre brygg (... selvsagt mine tre første.. og hittil eneste).

Samtidig som jeg får tilgang til seksjonen for medlemmer her på forumet, hvor artikkelen "Bryt 1020-grensen" lyser mot meg...

Først og remst synes jeg å være rammet med min American IPA, med OG 1050, Saflale US-05. Den har nå gjæret i 14 dager og synes å stoppe på 1021 (selv om jeg skal gi den ennå noen dager). Har gjæret stabilt på 20 grader. Gjærkaken har sunket til bunn, kun småtteri på toppen, et lite plopp i gjærlåsen ca. hvert 3. minutt.

Så er det to uavhengige lagerbrygg... de har gjæret i litt over 3 uker nå og som jeg har skrevet om tidligere, med Saflager W-34/70. Batch 01 har nå altså gjæret i 16 dager. OG på 47, og målt nå i dag til 19.
Batch 02 har tilsvarende gjæret i 14 dager. OG på 43, og målt nå i dag også til 19. Har likevel ikke gitt opp håpet her om at det fortsatt pågår gjæring.

Men uansett - det er rart hvor skuffet en blir når en mistenker at dette ikke kommer til å gå helt riktig vei... Nok gjær var tilsatt det undergjærede lager. Jeg ristet også vel og lenge for å gi oksygen til vørteren, og rehydrerte i samsvar med oppskrift før tilsetting av gjæren. Har holdt stabil temperatur i samsvar med anbefalt temperatur for gjærtypen. Jeg stoler også på at Spiegelen sin temperatur er riktig under mesking.

En skal selvsagt ikke ta sorgene på forskudd, men jeg har ingen go'følelse lenger...
 
Prøv å senke mesketemperaturen 2 grader.
Med us-05 burde det da gjære bra ut, det er en sliter :)
Jeg selv har aldri sett en speidel, men det er sannsynlig at den har skylden.
Du skal heller ikke stole blindt på termostat/termometer.
Sirkulerer jevnt under hele meskingen også?
Har du målt ph på vannet og mesken?
 
magne1972 skrev:
Prøv å senke mesketemperaturen 2 grader.
Med us-05 burde det da gjære bra ut, det er en sliter :)
Jeg selv har aldri sett en speidel, men det er sannsynlig at den har skylden.
Du skal heller ikke stole blindt på termostat/termometer.
Sirkulerer jevnt under hele meskingen også?
Har du målt pH på vannet og mesken?

Setter stor pris på tilbakemeldingen.
Jeg skal sjekke temperaturen manuelt ved neste brygging. Når jeg tenker meg om så synes jeg det gikk så lang tid sist med å få kjølt vørteren. Når jeg målte tempen manuelt på slutten av kjølingen så var vørteren i realiteten ca 5 grader kaldere enn hva speidelen viste i displayet og jeg kunne ha avsluttet kjølingen tidligere.

Jeg har aldri målt pH...

B
 
Det kan være verdt det å sjekke hydrometeret ditt. Det var en periode jeg slet med høy FG (men til gjengjeld hadde ganske bra utbytte). Det viste seg at hydrometeret målte 1006 i rent vann...
 
Petter F skrev:
Det kan være verdt det å sjekke hydrometeret ditt. Det var en periode jeg slet med høy FG (men til gjengjeld hadde ganske bra utbytte). Det viste seg at hydrometeret målte 1006 i rent vann...

Jeg har et nytt Refractometer Brouwland som jeg selv kalibrerte med sterilt vann som holdt 20 grader. Den var også omtrent helt riktig i utgangspunktet, og trengte kun en liten justering.
Derfor tror jeg ikke feilen ligger her. Det er også enkelt å kjenne at vørteren er søt...

Men takker for tipset. Det kunne jo vært en enkel løsning på problemet... :)
 
Og når det som til nå er beskrevet er gjort inesterer du noen hundrelapper i en akvariepumpe (de leste bryggebutikkene har) for å sikre nok oksygen i vørteren.

Med Speidel, pumpe og starttemp på gjæringen ender jeg gang på gang på 1007 med US-05


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg håper FG målt med refractometer blir beregnet korrekt.
Utgjæret vørter/øl med alkohol måles feil, og må korrigeres :)
 
Der ser det ut til at vi har løsningen :)
Hvilken bryggesoftware bruker du?
I beersmith f.eks. gå inn på tools, refractometer, velg fermenting wort, skriv in OG, og refractometeravlesning av FG, og riktig FG vill vises :)
 
magne1972 skrev:
Der ser det ut til at vi har løsningen :)
Hvilken bryggesoftware bruker du?
I Beersmith f.eks. gå inn på tools, refractometer, velg fermenting wort, skriv in OG, og refractometeravlesning av FG, og riktig FG vill vises :)

Fy flate! Takker og bukker.
Bra at jeg ikke hadde fått utskrevet de antidepresiva ennå...

Jeg har kjøpt Beersmith, men kun satt meg inn i de enkleste funksjoner så langt.
Da skal jeg utforske dette videre. Da er det godt mulig at jeg ligger godt i rute likevel.. og kanskje det kan bli omtapping i kveld...

Igjen - tusen takk. Flott forum dette!!!!
 
Et annet alternativ er å måle vørteren med refraktometer, og målet gjæret øl med hydrometer, da skal det bli riktig uten behov for å regne om på ting.
 
NicolaiGj skrev:
Et annet alternativ er å måle vørteren med refraktometer, og målet gjæret øl med hydrometer, da skal det bli riktig uten behov for å regne om på ting.

Hydrometer måling nå:

brygg1 1009
brygg2 1008
bygg3 1011

He he... en lærer så lenge en brygger... :)

Så lett kan frustrasjon omgjøres til ren lykke!
Takk igjen til alle bidragsytere!
 
Tilbake
Topp