Jever, nordtysk pils

Eduard

Norbrygg-medlem
Bryggelauget vårt planlegger å brygge en pils slik at vi har noe godt til våren og sommeren. Vi tenkte å brygge en nordtysk pils, slik som Jever (eller evt Becks eller Flensburger).

Jeg har alt sjekket et tysk form og der fant jeg ut følgende:
- det brukes kun pilsmalt, ingen caramalt eller hvetemalt
- lav mesketemperatur, rundt 63°C, for tørt øl
- mykt vann (passer bra, det har vi)
- OG 11,5% (1.046)
- 5% alk, altså lav FG
- Carlsberggjær som gjærer langt ut, ikke Bavarian Lager eller Czech Pils som fører til for mye restsødme
- IBU 42

Det jeg derimot ikke har funnet ut av er hvilken aromahumle som skal brukes. Det kan jo være alt fra Saaz til Spalt Selekt, Perle, Herzbrücker, Tettnanger mm. Eller skal man bruke dette:

0532200.jpg


Revolutionary new product: hop oil in effervescent tablet form with many benefits compared to traditional hop oils. Allows the simple adding of hop aroma to your beer without increasing the bitterness. Ideal for dry hops. Indicative dose: 0.5 tablet / 50 litres of beer. The effervescent tablet gradually dissolves over 2-3 days.

long storage life
good solubility in beer
easy to dose

http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=2148&cat=341&dt=7
Det hadde også vært kjekt å vite hvilken (u)ønsket effekt disse tablettene har. Noen som har prøvd?
 
O.k., imens har noen svart meg på et annet forum, der var det snakk om Hallertauer Mittelfrüh. Den har lauget ikke på lager, men vi har da Hallertauer Spalt, Herzbrücker og Perle. Noen som vet hvilken som kommer nærmest?
 
Kjekt, Grove! Da bestiller jeg muligens derfra. Men først må jeg sjekke de tablettene til Brouwland som jeg har i boden et eller annet sted. Dersom de duger så skipper jeg aromahumlen helt. Har også sendt en mail til Jever, får se om de svarer på spørsmålet mitt angående hvorfra man får humleoljen de sannsynligvis bruker.
 
Eduard skrev:
O.k., imens har noen svart meg på et annet forum, der var det snakk om Hallertauer Mittelfrüh. Den har lauget ikke på lager, men vi har da Hallertauer Spalt, Herzbrücker og Perle. Noen som vet hvilken som kommer nærmest?

Jeg har 100g Mittelfrüh liggende, som _egentlig_ er lovt bort, men jeg tror ikke vedkommende sutrer om han får spalt eller tradition i stedet. Gis bort. Kan, forutsatt at vedkommende ikke syns det blir for ille, overleveres på NM, f.eks?
 
Jeg sier gjerne ja takk til det! Er det forresten pellets eller blomst? Du kan gjerne få samme mengde av annen humle i retur. Vi har det meste på lager, så bare si hva du vil ha, så sjekker jeg om det går.

(Gleder meg til masse aromarik og bitter pils til sommeren)

jever.jpg
 
Eduard skrev:
Jeg sier gjerne ja takk til det! Er det forresten pellets eller blomst? Du kan gjerne få samme mengde av annen humle i retur. Vi har det meste på lager, så bare si hva du vil ha, så sjekker jeg om det går.

(Gleder meg til masse aromarik og bitter pils til sommeren)

Det er pellets. Jeg har mer enn nok humle, men ellers takk :)
 
Dette høres ut som ett artig prosjekt. Håper du lykkes. Med Carlsberggjær mener du Wyeast Danish eller noen annen?
Jeg har sansen for en Flensbûrger når jeg er i Tyskland, har ikke prøvd Jever.
Kan du legge ut de data/ oppskrifter som du har på disse?

Terje
 
Og atter takk, Thomas, for humlen! Håper det ikke er lenge til vi skal brygge den og da skal jeg sette av noen flasker til deg. Hyggelig å treffes forøvrigt :).
 
Eduard skrev:
Og atter takk, Thomas, for humlen! Håper det ikke er lenge til vi skal brygge den og da skal jeg sette av noen flasker til deg. Hyggelig å treffes forøvrigt :).

Bare hyggelig, ja takk, og takk det samme ;D

Godt humla kommer til nytte.
 
Det ble 60 liter pils, med litt høyere OG enn planlagt. Det skyldes nok vår begrensede vinballonginnhold. Ellers så har vi nå alt mistet halvparten da vinballongen pådro seg en liten skade som senere resulterte i ølflom. Vi får vel satse på andre gjæringskar til neste gang... Forresten så ble det Czech Pils likevel (Carlsberggjær er Wyeast Danish).

Oppskrift: 16 kg pilsmalt, OG 1048, 130 g Hallertauer Perle som bitterhumle (7,5%), 100 g Mittelfrüh (ved kokeslutt), mesketemp 1 t på 62, så 15 min på 66.
 
I juni har vi filtrert ølet med et absoluttfilter fra Pall (som vi først måtte sage til riktig størrelse). Filteret fungerte utmerket og ølet ble godt og klart. Det må sies at ølet ikke gjæret helt ut slik vi ventet, men det blir likevel snadder for ettersommeren!
 
Tilbake
Topp