Jevn fordeling av karboneringssukker

AKA

 
Jeg flasket brygg #2 (APA) for to uker siden og har fått det som virker som veldig varierende karbonering. Av 4-5 åpnede flasker har 2 skummet nærmest uendelig, hatt antydning til både syrlig og søt smak (begge deler samtidig) og også smakt merkbart av alkohol. De andre flaskene har smakt bra, men vært litt tammere og tørrere på smak enn batch #1, som ble laget etter samme oppskrift men endte opp med litt høyere FG. Batch #1 ble karbonert med tilsetting av sukkerlake direkte i flaskene med sprøyte (6 g/L), mens i #2 stakk jeg om til nytt gjæringskar for å blande inn sukkerlake (ca 7g/L). Jeg hadde i sukkerlaken først og deretter lot jeg lot jeg ølet renne ned i dunken gjennom en slange slik at karet ble fyllt opp fra bunnen.

Jeg antar at jeg har fått en dårlig utblanding av sukker, selv om grunnen til at jeg stakk om var at jeg ville oppnå jevnere karbonering. Er det en god idé å røre litt i dunken etter omstikking for å blande ut sukkerlaken godt? Heftig røring blir det ikke, jeg vil unngå oksidering, men hvor mye røring kan jeg tillate meg uten at det er fare for oksidering?
Andre gode forslag til hva som har skjedd og hvordan jeg kan unngå det ved kveldens flasking av #3 (IPA).
 
Røring er så mangt:  hefting røring ville eg ikkje gjort og heller ikkje berre litt omrøring.  Eg plar å bruka ei stor fiskesleiv og "løftar" ølet frå botnen slik at det blir god sirkulasjon i det etter at eg har hatt i den sukkerlaken og rører også forsiktig.  gjerne i 10-20 sekund.  blir ikkje noko oksydering av det såvidt eg har erfart.
 
Takk for svar. Jeg gikk for omstikking uten røring. Gjorde derimot mitt beste for å skape litt "strømning" i tappekaret ved å legge slangen slik at den lagde litt hvirvler. Håper på det beste :)
 
katla skrev:
Røring er så mangt:  hefting røring ville eg ikkje gjort og heller ikkje berre litt omrøring.   Eg plar å bruka ei stor fiskesleiv og "løftar" ølet frå botnen slik at det blir god sirkulasjon i det etter at eg har hatt i den sukkerlaken og rører også forsiktig.   gjerne i 10-20 sekund.   blir ikkje noko oksydering av det såvidt eg har erfart.

Gjør akkurat det samme med en stor øse, det fungerer helt utmerket og gir forutsigbar karbonering.
 
Tilbake
Topp