JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

Tusen takk for svar og oppskrift på sirup!
Det var fargen jeg tenkte på ja, ser jo selvfølgelig nå at petit har sirup i riktig farge...
Veier jeg bare opp sirupen på vanlig måte som jeg ville gjort med sukkerbiter? altså 400 gram sirup tilsvarer 400 gram tørrstoff?

Anbefalt sukkermengde til priming? Lurte på å bruke sukkermengde på fat, for å prøve det ut. Eller er det noe som ikke er anbefalt?

Aasberg

Norbrygg-medlem
Har laget en juleale med noe tilsvarende kryddertilsettning som denne. Men så viser det seg at jeg ikke er så begeistret for disse smakene i øl. Har kjøpt inn råvarer til å lage wit jul, og tenker nå å kutte all julekrydder. Hvordan vil dette bli? Er det noen andre justeringer jeg bør gjøre når jeg fjerner krydder, f.eks. IBU? Tenkte å tilsette samme mengder appelsinskall og koriander, ettersom disse hører med i en wit.

Vi prøvde oss på denne i går med BIAB og én-stegs-mesk på 67 grader i 90 minutter. Vi endte opp med en OG på 1.070. Fikk et lite temperaturfall siste 20-30 minuttene av koketiden og var nede i 64-65 grader, kan dette være medvirkende til den høye OG'en?

Vi mesket med 23 liter vann, og skylte med 9 liter, slik at vi endte med 26 liter vørter før koking og 23 liter etter koking.

Ble satt til gjæring med tre rør WLP400 (vi rakk ikke lage noen starter). Glemte selvsagt å ta rørene ut av kjøleskapet i tide, så de fikk bare 1 time i romtemperatur kontra de 3-6 som er anbefalt. Vet ikke hva det har å si for gjæringen, men det vil kanskje påvirke attenuasjonen?

Luktet forøvrig fantastisk godt i hele nabolaget, og jeg tror dugnadsgjengen som holdt på utenfor kom i julestemning :)

Takk for en flott oppskrift!

Hei! Et dumt spørsmål. Vi fikk bare tak i hele hvetekorn. Skal disse kjøres igjennom mølla, eller skal de tilsettes "as is" ?

Problemet er at vi ikke har en mølle her hjemme nå. Vi får det ferdig knust. Skal jeg utsette brygget til jeg får knust det? Eller kjøre på med hele korn?

Aasberg

Norbrygg-medlem
Hvis du kjører samme mengde som oppskriften så knuser du 1 kg raskt uten mølle. Hiv det i en pose og knus det med et kjevle, eller knus det med en stavmikser. Burde funke bra.

prøvde meg på dette brygget i går, men bommet fullstendig på meske temp, ble liggende på rundt 60 grader i over en time før jeg omsider fikk temperatur økning. Havnet også på 1,071, langt over målet på 1,060. Blir det riktig å anta at det vil bli et tørrere og noe mer alkoholsterkt øl en forventet? Eventuelle andre endringer/problemer som kan oppstå?

Hannaas

Norbrygg-medlem
Skal denne primes med sukker? Hvor mye? Hvorfor står det sjeldent noe om det i oppskriften?

Generelt står det sjelden i oppskrifter fordi det ikke bare kommer an på oppskriften/ølstilen, men varierer mye med hensyn til hvor varmt du har gjæret. Videre er det ikke alle som karbonerer med sukker, og foretrukket kullsyrenivå er ofte individuelt. Det ligger en god artikkel om emnet i forumets medlemsseksjon. Hvis du ikke er interessert i å vite hvorfor, men kun ønsker et tall for hvor mye sukker du trenger, kan en kalkulator hjelpe, for eksempel denne.

Hei
Vi er ganske nybegynnere og prøvte oss på dette prisbelønnte ølet. Vi ser at ølet fremdeles gjærer godt, det har stått 4 uker til gjæring nå. Bør vi vente med å flaske ølet til det ikke bobler mer, eller kan vi trykkt flaske nå?

Forvirret

Norbrygg-medlem
Gjærer det fortsatt kan det være lurt å vente.
Hvilke måleresultater har dere på gravity (SG) den siste tiden?

Forvirret

Norbrygg-medlem
Tror noe må ha gått galt da. Forandrer ikke SG seg over tid så har vel gjæren sluttet å jobbe.
Med siste tiden, hvor lang tid er det?
Smaker det for søtt og alternativet er å tømme det ut så får dere finne på noe.
En med mer peiling enn meg har kanskje tips å komme med.

Satte denne idag. Lukta sjikkeli jul ☺ Endte på ca 40l vørter med 12,2kg malt i spedel 50l. OG ble 1.068, gjæres med wyeast 3944. Etter oppskriften å dømme skal den være ferdig ca til jul. Blir spennende å se

Hva kan man bruke som isteden for wyeast 3944(?) ser de var utsolgt for den på bryggselv? Orker ikke lese igjennom 6 sider :)

Topp