Jo-Jo-temperatur på Speidel

Jeg har hatt problemer med dette et par ganger. Det viste seg at jeg hadde sølt vørte i kontakten til temperatur føleren bak på boksen. Prøv å vaske kontakten med litt varmt vann og blås den ren. Litt spinkel og dorlig beskyttet den kontaktn.
 
jeg har dette problemet nå, men ser ikke ut til å bli kvitt det ....

det rare er at det ikke skjer før jeg er over 80 grader ....da begynner den og hoppe opp og ned

har forsøkt å vaske kontakten, men problemet er der fortsatt....

ganske frustrerende, da 4 liter av juleølen min nå har dampet bort
 
prøvd å vaske 5-6 ganger nå, tørket med papir, blåst unna osv osv, men den er fortsatt umulig å ha med å gjøre.. arrgh... regner vel med at det brygget går i vasken
 
noen som vet en bra måte å lure speidelen til å koke, med fucked temp-sensor? .....problemet nå er at den går opp i 102, så skrur den av heatern, og da tusler den ned til 90 grader etter 10 sekunder ...så driver den og tuller rundt under 100 grader til stoppeklokka stopper opp og kokinga stopper ...så går det en stund også fyrer den opp igjen...

testet litt forskjellig, som å nappe ut temp-måleren, men da bare hopper den opp i 102 og vil ikke skru på heateren..
manuellt fungerer det heller ikke.
 
hva med å måle motstand på termostaten og koble til en justerbar motstand?
Bekjemper vel hensikten med automatikken men ville tro at den kan tvangskjøres da ihvertfall
 
Koble fra sensoren og kortslutt ledningane. Då burde tempen i displayet gå drastisk ned og lure termostaten til å koke på full guff. Verdt eit forsøk kansje?
 
protto skrev:
Koble fra sensoren og kortslutt ledningane. Då burde tempen i displayet gå drastisk ned og lure termostaten til å koke på full guff. Verdt eit forsøk kanskje?

skal prøve dette når jeg kommer hjem fra jobben :)
 
Jeg har også har opplevd lignende jo-jo-temperatur.  Derfor har sendt nedenstående forspørsel til Speidel-fabrikken i Tyskland:

"Temperaturanzeige in Speidel springen auf und ab. Siehe beigefügte Link:

              http://www.youtube.com/watch?v=QkaU0vsGPWQ
Was ist los? Warum ist das passiert? Es gibt viele Speidel-Nutzer in Norwegen, die nach Antworten sucht."


Gir tilbakemelding så fort svaret foreligger!
 
Kanskje dette har med den ny firmwaren å gjøre? Jeg fikk ny computer etter at den gamle sviktet. Den nye har er den som sier "pump break" i stedet for "pump interruption". Vet ikke om det er flere enn 2 firmwareversjoner. Hvilke versjoner har dere som har hatt problemet?
 
Hvis det er dårlig isolasjon på temp-måleren, kan det og skje at stråling fra andre elektriske kilder kan forstyrre. Jeg ville og prøvd å flytte Speidelen for å se om det hjalp. Min 20l Speidel har oppført seg eksemplarisk på dette, men jeg ødela noen brygg grunnet dårlig pumpe. Ola på Petit er vennligheten selv og sendte fort ny uten videre spørsmål. God service der ja...
Gi tilbakemelding hvis du finner ut av det...
 
Tilbake
Topp