Jodoppløsning til test av stivelse

Finn Berger

Moderator
Apotekene fører ikke dette lenger, og nå er flaska mi nesten tom. Kan få det på nett, men er det noen annen enkel måte å lage seg en jodoppløsning som funker til vårt formål på? Eller noen andre butikker som fører det?

Jeg bruker denne testen en del for å avgjøre når jeg skal gå fra sakkarifikasjon til dekstrinasjon. Noen ganger vil jeg ikke ha full konversjon, andre ganger er det det som er poenget. Men uansett prøver jeg å korte ned sakkarifikasjonssteget så mye som mulig. (Og ja, jeg veit at testen bare forteller om det er ukonvertert oppløst stivelse i mesken, ikke om all stivelsen er konvertert:).)
 
Apotekene fører ikke dette lenger, og nå er flaska mi nesten tom. Kan få det på nett, men er det noen annen enkel måte å lage seg en jodoppløsning som funker til vårt formål på? Eller noen andre butikker som fører det?

Jeg bruker denne testen en del for å avgjøre når jeg skal gå fra sakkarifikasjon til dekstrinasjon. Noen ganger vil jeg ikke ha full konversjon, andre ganger er det det som er poenget. Men uansett prøver jeg å korte ned sakkarifikasjonssteget så mye som mulig. (Og ja, jeg veit at testen bare forteller om det er ukonvertert oppløst stivelse i mesken, ikke om all stivelsen er konvertert:).)
Bryggselv har det.
 
Bryggselv har det.

Hadde jeg kunnet gi deg flere likes på én post, skulle du fått det:)!

Er det noe de har fått inn nylig fordi apotekene ikke har det lenger, tro? Jeg har ikke sett det i hyllene deres tidligere.

Nå måtte jeg jo sjekke om Strømmen hadde det, også, siden jeg helst handler der - og joda: Samme flaska, men 10 kroner billigere:).
 
Vestbrygg har det også, men det er vel litt langt unna. Men det er ganske kjedelig at apotekene har mindre og mindre gøye ting. Når jeg gikk på videregående kunne vi kjøpe liters-flasker med saltsyre.
 
Tilbake
Topp