Jordfeil på eldgammel keramisk kokeplate

Jeg måler 200ma mellom selve kokeplata og en annen kjele.

Koblingene inni ser forsåvidt greie ut såvidt jeg kan se, selv om det er litt rust og ser gammelt ut. Hvis jeg peller fra hverandre ting og pusser litt og slik og jeg fortsatt måler feil så er det vel selve plata? Da er det vel bare å hive ditten vel.

Ikke skroget, men selve plata. Vanlig voltmeter.

Men når jeg ohmer alle pinner inn til plata og selve plata så finner jeg ingenting. Motstand overalt.

Du skulle hatt en megger for å sende spenning inn i kretsen for å se om jord og fas er "tett". Da kan du utelukke komfyren. Men du måler 200mA mellom kokeplaten og en kjele? er den koblet fast den kjelen? Om du virkelig måler 200mA så er det godt over det som anses som "sikkert" på 30mA. Ikke helt sikker på hva og hvor du måler.

Når du sier keramisk, er du sikker på at du ikke mener jern? keramiske topper leder ikke så godt...

Slik ser den ut i demontert tilstand.

Jeg tenkte å måle den før jeg tok den i bruk. Dette er noe jeg har fått og den virker steingammel, og tilsvarende solid. Målte gods og plate mot meskekaret og fant 0.2A mellom selve plata og meskekaret. Man får støt ja.

Vedlegg

• IMG_20150902_34582.jpg
    IMG_20150902_34582.jpg
    40,1 KB · Sett: 68
Det er en støpejernsplate, keramiske har glass på toppen. Er nok kortslutning i elementet. Kast.

Edit: 0,2V vil du ikke merke. Tror ikke du har målt det som du får støt av. Målte du ac eller dc?

Sist redigert:
Jeg skal sette den sammen senere og sjekke. Jeg har ohmet meg gjennom alle koblinger og slikt, og det er tilsynelatende ingenting som ikke skal ha kontakt som har kontakt. Siden det ligger en spenning over plata skulle jeg jo tro at jeg burde måle noe annet en brudd mellom plata og minst en av pinnene som er tilførsel på undersiden?

Det jeg også lurer på om elementet fortsatt skal kunne fungere hvis det er en kortslutning inni der?

Det som er med jordfeil er at du ikke nødvendigvis alltid kan måle jordfeil med bare å ohme. Så om det ser greit ut å kan det fortsatt være jordfeil når du setter på spenning. Er det kortslutning så går nok sikringen. Men ved en jordfeil så er det mulig å bruke den. Har du jordfeilautomat?

Kan være at du måler induserte spenninger i jernet pga strømmen som går i varmeelementet.

Har forsket litt til og tror målingen var ute. Måler tilsvarende mellom meskekjele og et vannrør. Og meskekjele og caso. Har ikke strøm i meskekjelen. Men jeg fikk uansett støt da jeg satte på en kjele og tok i denne på kokeplata.

Klarer du å måle mellom fase/jord når komfyren er tilkoblet? Se hva du får i verdi i volt
Det glemte jeg. Nå har jeg koblet fra makkverket igjen og orker ikke se på det før til uka igjen. Blir det mye styr investerer jeg i en rommelsbacher.

Jeg har hengt meg litt opp i dette...

Med plata på så måler jeg ca 30v på plata ned mot et vannrør. 0v mellom fase og jord på på polene og 230v mellom polene.

Det jeg derimot stusser på er at jeg i veggen måler 230v mellom faser, og 230v mellom ene fasen til jord, og 0v mellom andre lederen til jord. Jeg har bare to inntakssikringer på loftet i et gammelt hus så 400v er det neppe.

Det betyr at det er jordfeil på nettet. Alle tilkoblet samme trafo har denne feilen. Det som bekymrer meg er at du har potensialforskjeller mellom utstyret ditt. Sjekk at alt har god jord og sjekk jordingskabelen som går fra skapet til hovedjord, vannledning og soil. Dette skal ha forbindelse til hverandre. Det skal også være jordklemme på begge sider av vannmåler hvis du har dette. Lovpålagt.

Tilbake
Topp