Jul øl, helst lager

Heisann.
Kan noen av dere anbefale meg en god, men ikke for særpreget/ spesiell jule øl ?
Har en Speidel 50l, og ønsker primært en lager.

På forhånd takk !

-Halfdan
 
Tradisjonell norsk juleøl er jo et godt valg. Det finnes flere gode oppskrifter i forumet for prisbelønte oppskrifter:
http://norbrygg.no/forum/index.php/board,25.0.html
 
Flygel skrev:
En ale til jul går jo helt fint.
Men en lager til jul nå , er for sent! :)

Ikke enig, med mindre du feirer jul i midten av november. Tre uker på gjæringskar burde være nok for å lage en bra lager, så tar det litt tid på flaske, men noe mer enn 6 uker bør det ikke ta å få en bra, klassisk norsk juleøl.
 
Flygel skrev:
StoreMy skrev:
Hvorfor lager?

Veldig godt poeng... Jeg har helt sluttet å lage lagers ...  mer jobb, vanskeligere og fort kjedeligere øl:)
overgjæret er tingen :)

Det kommer vel an på hva slags øl du lager det... Mye meget bra lagerøl! Og ikke noe mer arbeid enn at det skal gjæres kjøligere enn ale.
 
Gahr skrev:
Det kommer vel an på hva slags øl du lager det... Mye meget bra lagerøl! Og ikke noe mer arbeid enn at det skal gjæres kjøligere enn ale.

joda ,jeg enig i det. Men så er det kjøle som skal passes på , tar lengre tid osv :)
 
I fjor lagde jeg en julelager basert på en oppskrift i "Moderne hjemmebrygging", og jeg har lagd den i år også. Den mottok utrolig mye skryt av alle som smakte den og ble av flere faktisk foretrykket fremfor annet juleøl. Den vant Norbryggs juleølkonkurranse i 1998 og NORØLs juleøltest.

28 liter:
3 kg pilsnermalt
4,1 kg münchenermalt
450g krystallmalt
20g svartmalt
12g Saaz humle, 90 min
18g Hallertau (Mittelfrüh?) 90 min
19g Hallertau Hersbrucker, 90 min
20 Hallertau (Mittelfrüh?), 20 min
40g Hallertau (Mittelfrüh?), 10 min
Wyeast #2042 Danish Lager (Jeg har brukt Saflager W-34/70)

Mesking: 52 grader i 25 min, 66-67 i 60 min (Jeg mesket kun på 67-68 grader i én time)

OG 1.057, IBU 25
 
Tilbake
Topp