Jule øl

Hva er en typisk juleøl? For to år siden så begynte min onkel å brygge øl. Jeg var da vant til Carlsberg og Fredrikstad pils, så jeg var ikke akkurat vant til noe annet. Han laget en APA, (Lucky Jack) som jeg ikke syntes var noe god til å begynne med. Han hadde en belgisk blonde som jeg syntes var god.

Etter noen mnd med smaking så vendte ganen seg til APA og jeg startet med å brygge selv. Nå syntes jeg fortsatt at Lucky Jack er godt, men jeg har også begynt med IPA og APA som er enda mer humlet. Jeg prøvde meg på en american strong ale i fjor, (7 Fjell vinter) Denne var litt for maltrik for min smak, men jeg har noen bekjente som syntes denne var veldig bra. En kamerat av meg maser faktisk på meg om jeg kan lage den igjen da han sier at han aldri har smakt bedre øl.

Når det kommer til juleøl så likte jeg ikke dette før, men jeg smakte på en i fjor som jeg syntes var god. I dag satt jeg meg ned med en Kjuagutt Amber Ale, og av en eller annen grunn så tenkte jeg at dette var et godt utgangspunkt for et juleøl, for meg som ikke er noe veldig glad i veldig maltrikt øl. Kan hende jeg tenker feil her men.

1. Er Amber ale et godt utgangspunkt for et juleøl. Og hva kan jeg eventuelt tilsette?
2. Er det noen som eventuelt har en oppskrift som passer min beskrivelse?
3. Er ikke noe glad i hveteøl, så det er greit med en øl uten hvete, eller med veldig små mengder.

Jeg vet jeg er for sent ute til julen i år, men det er vel en del juleøl som trenger lang modningstid. Tenkte kanskje jeg kunne satt et brygg i mars april. Eller nærmere sommeren hvis den ikke trenger så lang modningstid. Hvis jeg tenker etter så trenger vel kanskje ikke en amber ale så lang modningstid.
 
Sist redigert:
Sakser et godt svar på spørsmålet ditt fra en annen tråd: ''Juleøl er det ølet du drikker i julen'' :)
Klassisk norsk juleøl diskuteres blant annet i denne tråden https://forum.norbrygg.no/threads/hvilken-type-ol-er-egentlig-juleol.28566/#post-293010

Et litt mørkere, fyldigere og sterkere (?) øl enn ellers er vel et godt tips?
(Problemet med mørkere og sterkere er at det da er ønskelig med lagring.....vi snakker 3 - 6 (-12) måneder på flaske/fat ved 8-10 grader.)

Ikke mye hjelp å få - beklager :-/ - Brygg et øl du liker og legg til litt mer.
Amber er et godt utgangspunkt!
 
Juleøl kanskje den eneste (kommersielle) ølstilen som vi kan si er norsk. Det er et bock-lignende øl på 6,5%, med tydelig fylde og balanse mot sødme. Muligens kan man ta med en 4,7%-variant også.

Drikk gjerne amerikansk pale ale, winter warmer, lys bock, bringebærøl eller sjokoladestout til julematen, men serverer du meg "en juleøl" så forventer jeg "en juleøl".

</rant>
 
Jeg ser at det er mange som mener at bock er juleøl. Er det bock som blir laget av Hansa, Lervig, Grans, Kinn, Borg, Ringnes, Tuborg, Ægir, Mack, Nøgne Ø og diversel, eller leverer de forskellige typer alle sammen?

Oppskriften til Gahr som du kom med her ser ut som noe jeg kan like Hallerik. Ser at lagringstiden er mye kortere enn det jeg har forventet av juleøl. Så da kan jeg jo vente til neste høst.

I morgen skal jeg og en kamerat lage et kjøleskap så jeg får mer kontroll på gjæringstemperaturen. Har bare satt gjærdunkene på badet med WLP 001/WLP 007/Safale US 05 hittil. Temp har på det meste vært oppe i 26 grader under stormgjæring.

Nå er det på tide å ta et skritt til å få kontroll over gjæringstemperatur og PH i vann som jeg heller aldri har sjekket før. Den beste ølen jeg hittil har laget satt jeg i kjelleren i sommer. Det var ca 17 grader, og jeg trur denne ble bedre på grunn av at temperaturen var lavere enn på badet.
 
Mørk bock med evt modifikasjoner er vel det som de fleste forbinder med juleøl. Bock er bare et mål for styrke på ølet forsåvidt. Du har jo f.eks lyse bocks og.

26 grader er rimelig rett-fra-dunk-til-sluk-øl synes jeg med de gjærstammene. Bra dere får ordnet litt tempkontroll :) Du sier pH i vann, det har ingenting å si, det er pH i mesk som er det interessante.
 
Kameraten min har hatt tempkontroll i 6 mnd og vi merker ikke noe stor forskjell på ølen hans og min selv om jeg har hatt mitt på badet, Har lagt på 26 grader på det meste under stormgjæring. Vanlig temp har vært 24 grader ved stormgjæring og 22 etter. Han har satt skapet sitt på18. Har bare satt et brygg i kjeller med 17 grader. Det var Punk IPA fra Brewdog som jeg bare har brygget en gang og med WLP 007 så jeg kan ikke sammenligne dette med annen temperatur. Nå sliter jeg med å få tak i Nelson Sauvin, så jeg får desverre ikke brygget dette med det første.

Jeg mente selvfølgelig PH under mesk. Har aldri sjekket dette før, så det kan bli spennende å se hvordan det ser ut.
 
Uansett så kan jeg garantere deg at du får mer konsistente resultater, og bedre resultater, med tempkontroll. Senest for noen få dager siden så fikk jeg et øl for å prøve å identifisere en feilsmak, jeg gikk i bøtta og spydde på andre hellingen, Jeg fikk ikke inntrykk av vedkommende som gav meg det at feilen var såpass. Så det spørs vel mye på hva man er vant til og "aksepterer", før man begynner å merke forskjell.

18 mot 24-26 grader er som regel veldig merkbart.
 
Vi hadde ølsmaking hjemme hos en på jobben for en mnd siden der vi var 10 stk. De andre kjøpte øl i butikk, på ølgården og Hvalerøl, mens jeg hadde med meg 7 forskjellige øltyper som jeg har brygget selv. Det var ingen som merket noe forskjell på min øl og det som var kjøpt i butikk, så det kan jo ikke være så galt det jeg har laget. Trur nok som du sier at det kan bli enda bedre med tempkontroll, men jeg nekter å tru at det er fra dunk til sluk som du kalte det.

Har hatt et innlegg her tidligere angående wlp001. Der var det en som skrev at det ikke var noe problem å ligge på 22-24 grader med denne type gjær. Men han påpekte jo at det selvfølgelig var bedre å ligge fra 18-20.
 
Jeg ser at det er mange som mener at bock er juleøl. Er det bock som blir laget av Hansa, Lervig, Grans, Kinn, Borg, Ringnes, Tuborg, Ægir, Mack, Nøgne Ø og diversel, eller leverer de forskellige typer alle sammen?.

Hvis vi går tilbake til da et 6,5% mørkt lagerøl ble til en juleøltradisjon i Norge samarbeidet bryggeriene på en helt annen måte enn i dag. Bryggeriforeningen styrte et kartell, der du ikke fritt kunne kjøpe øl fra det bryggeriet du ville, men måtte handle med det bryggeriet som hørte til i ditt område. Prisene var det vel heller ikke så mye å si på, for de ble også bestemt av bryggeriforeningen. Bryggerne kom fra bryggerihøyskolen, som også var organisert i regi av, ja du gjettet det, bryggeriforeningen.

Kort og godt, det var helt andre øltider enn i dag, og juleølet slik vi kjenner det i dag stammer fra denne tida. Det er altså en betydelig nyere tradisjon enn f.eks. bayerbrygging, og betydelig eldre enn amerikansk IPA.

De norske bryggeriene som har sine røtter fra kartelltida (i dag er det bare Aass, HansaBorg, Mack og Ringnes igjen) brygger juleøl som alle ligger veldig nært hverandre. Det er på sett og vis nesten definisjonen av en ølstil: Flere bryggerier som uavhengig av hverandre brygger øl som kommer fra samme tradisjon og ligner på hverandre. Alle disse bryggeriene har juleøl av den klassiske, norske typen. Noen nyere bryggerier lager også juleøl i samme tradisjon, som for eksempel Berentsen. Som regel kalles de også, enkelt og greit, "juleøl". 4,7% tilsvarende øl er ei nyere, men tett beslektet, greie, som kom da sterkølet ble flyttet fra dagligvare til polet.

Mikrobryggeriene (Kinn, Nøgne Ø, Haandbryggeriet) osv har vanligvis ikke laget juleøl av denne typen. I Danmark kan du finne juleøl som er ganske like de norske, og Tuborg juleøl er tett beslektet, men jeg mener det har et snev av lakris (noen som kan bekrefte eller avkrefte?).

Derfor mener jeg altså at "juleøl" er "tradisjonelt, norsk juleøl" på 6,5%.

Man kan sammeligne det med akevitt. Når jeg sier "akevitt" så mener jeg en "norsk, fatmodnet akevitt", og ikke et blankt dillbrennevin. I andre sammenhenger er det helt naturlig at et dillbrennevin kan kalles akevitt, for eksempel på et svensk krepselag, uten at det endrer hva de fleste nordmenn forventer å få til julemiddagen.
 
Etter det jeg kan forstå da så er det Mørk lager og bock som gjelder når det kommer til juleøl. Da skal jeg prøve å få tak i en oppskrift av en av de typene, så blir det juleøl neste år. Takk for svar.
 
Tilbake
Topp