Juleale, hva går i gjæringsdunken?

Ulken

Norbrygg-medlem
Brygger en juleale i dag, med diverse krydder, stjerneanis, nellikspiker og annet.
Tenker å ha det i en humlepose for å unngå at det kommer i pumpene. (Speidel) Tilsettes siste 15 min. av koking.

Hva gjør dere i forhold til dette? Tenker at jeg kan fiske opp humleposene med krydderet og hive det i gjæringsdunken. Har ikke erfaring med brygging utover renhetsloven fra før, så spørsmålet til dere som har gjort dette før er om det er lurt eller ikke?
 
Det er aldri lurt å ha julekrydder i øl, men det er jo min smak. Ha det i hulepose siste 15 min av kok, men ikke over i gjæringskar.
 
Det er aldri lurt å ha julekrydder i øl, men det er jo min smak. Ha det i hulepose siste 15 min av kok, men ikke over i gjæringskar.
Takke for gode råd. Jeg er helt enig med deg angående krydder egentlig, men husfreden krever noen kompromisser
 
Ser den, men vær yderst forsiktig med spesielt stjerneanis og nellikspiker, utrolig lite som skal til for å ødelegge en batch. Snakker av erfaring.
 
Prøvde meg på et slik juleøl for noen år siden. Resultatet ble en gjæringsdunk ( i plast - billig type) som fortsatt lukter krydder. Klorin, kaustisk soda, PWB eller oppvaskmiddel har ikke klart å fjerne lukta. Dunken er tatt ut av drift og brukes kun til desifisering av utstyr. Ølet ble heller ingen suksess. Første og siste gangen jeg brygger slikt øl!
 
Brukte nellik i en julewit en gang. 1.3 mg / liter. Akkurat passe julepreg etter min smak.
 
Tilbake
Topp