julebrus å bruk av gjærstopp

tenkte lage julebrus sammen med datteren nå til helgen.
tenkte bruke westum sin oppskrift i utgangpunkt å tilpasse denne litt
(https://www.westumhjemmebryggeri.no/2017/12/08/julebrus/)

Men jeg ønsker flaske denne og vurderer då bruken av gjærstopp.
Vill gjærstopp gi noen usmaker? Hvor mye bør jeg bruke? tenkte kjøpe gjærstopp på Europris.

Ser att flere personer (inklusive westum selv) har fått håndgranater då dem ikke brukt gjærstopp.
Andre forslag?
 
har lest att flere personer varmer opp vann til 80-85 grader og lar flaskene ligge der i omtrent 15 min for at drepe ev gjær, noen som har noen teorier ang dette?
 
har lest att flere personer varmer opp vann til 80-85 grader og lar flaskene ligge der i omtrent 15 min for at drepe ev gjær, noen som har noen teorier ang dette?
Kalles pasteurisering. 72-80 grader i minst 20 minutter. Har brukt metoden på eplemost, åpne flasker i vannbad, funker fint. (Har også pasteurisert korkede flasker, noen få sprakk, hadde kanskje gått bedre hvis de ikke var helt fulle).
Siden brus må karboneres, er det vel greiest å pasteurisere før karbonering, og mottrykksfylle ferdig brus på flasker. Eller reservere en kran i kegeratoren, blir sikkert populært.
 
Er sikkert litt trå i oppfattelsen, men etter oppskriften skal jo alle ingredienser kokes en god stund, så hvis man kan unngå å introdusere gjærceller under avkjøling burde man vel være ganske safe?
 
ser at jeg skrev noe før jeg tenkte (igjen). Jeg vill fylle opp ett fat og karbonere der, for att siden fylle
Er sikkert litt trå i oppfattelsen, men etter oppskriften skal jo alle ingredienser kokes en god stund, så hvis man kan unngå å introdusere gjærceller under avkjøling burde man vel være ganske safe?
det holder med en liten gjærcelle som ligger igjen i en flaske, så starter prosessen opp igjen. tror jeg rett og slett bare tar det rett på fat :)
 
ser at jeg skrev noe før jeg tenkte (igjen). Jeg vill fylle opp ett fat og karbonere der, for att siden fylle

det holder med en liten gjærcelle som ligger igjen i en flaske, så starter prosessen opp igjen. tror jeg rett og slett bare tar det rett på fat :)

Fikk lyst til å prøve selv nå merker jeg :D
Det kan selvsagt være igjen noen gjærceller i fat også, men det står jo kaldt under karboneringen uansett. Hvis man får saften over på fatet rett etter kok og lar den avkjøles i fatet, antar jeg at det vil ta knekken på det meste. Hvis det så skal mottykksfylles over på flasker vil vel en tur i stekeovnen eller nedsenking av flaskene i vann over 80 grader en stund kunne fjerne evt. etternølende gjærceller? Hvis man for sikkerhets skyld oppbevarer flaskene i kjøleskap fram til de skal drikkes burde det jo gå bra?
 
tenker det kan være like greit å bare kaste i en pose med gjærstopp for att være sikker.
Det er ikke så mye sukker så alkoholhalten burde ikke bli så høy uansett hvis det begynner å gjære, men kjipt å lage flaskebomber.
 
Datteren og jeg har nå kokt ferdig. justerte oppskriften litt, men ikke veldig mye. Smaker veldig mye bringebær å skikkelig søtt, får håpe unga liker dette når det blir karbonert.

Ser fram til statusrapport når det er karbonet .

Brukte dere bryggemaskin eller stor kjele?
 
jeg brukte min bb30. Kona stod på kjøkkenet og jeg ville ikke forstyrre henne der :)
Ville anbefale humleposer til frukten, jeg hadde ikke noen hjemme så jeg brukte meskeposen til maskinen
 
jeg brukte min bb30. Kona stod på kjøkkenet og jeg ville ikke forstyrre henne der :)
Ville anbefale humleposer til frukten, jeg hadde ikke noen hjemme så jeg brukte meskeposen til maskinen

Hvordan ble brusen?
Tenkte å prøve meg i kveld, men uten gjærstopp. Blir rett på fat og hurtig avkjøling, så satser på at det ikke blir levende/aktive gjærceller.
 
Jeg tilsatte 2tsk Atamon på ni liter. Dette er benzoat, og holder forhåpentligvis en del organismer på avstand. Skal fungere fint mot gjær, så lenge pH er ned mot 3,5.
 
Hvordan ble brusen?
Tenkte å prøve meg i kveld, men uten gjærstopp. Blir rett på fat og hurtig avkjøling, så satser på at det ikke blir levende/aktive gjærceller.

Kokte den med datteren. Hun likte den ikke. Ble veldig mye bringebær. Tror det blir litt sprit sammen med denne i vokse sine glass.
 
Tilbake
Topp