Julekrydre pale ale ekstrakt

kks

Hei,

Jeg har endelig bestilt mine første råvarer. Har ventet lenge på at oppussing mv. skal bli klart. Det er ennå ikke klart, men jeg kan ikke vente lenger og skal lage et ekstrakt brygg til jul. Får vente med skikkelige saker.

Jeg har bestilt et sett med pale ale fra bryggselv. Er det mulig å julekrydre dette litt med f.eks. kanel, appelsinskall, ingefær og nellik? Hva er i så fall best, hive det oppi gjæringskaret? Med en gang eller vente til gjæringen roer seg litt?

Grublet litt over krydderene og kom fra til at jeg egentlig vil ha litt av de samme aromaene som i chai te. Kan det fungere å hive noen teposer (chai te) oppi vannet jeg koker for å tilsette ekstraktet fra ølsettet?

Kommer til å prøve med chai-te. Jeg lager te av vannet som tilsettes før gjæring og muligens noe litt uti gjæringen.

Høres egentlig ikke noe godt ut..

En flaske tomtebrygg på 20liter øl gir fin julesmak, så spørs det jo om din julesmak er lik min:)

Alt er mulig, men en Pale ale med smak av ingefær, nellik og kanel høres ikke godt ut. Appelsin kan kanskje funke, men jeg ville ikke gjort det. Dette bør du heller prøve på en øl der maltsmaken er i fokus.

Grublet litt over krydderene og kom fra til at jeg egentlig vil ha litt av de samme aromaene som i chai te. Kan det fungere å hive noen teposer (chai te) oppi vannet jeg koker for å tilsette ekstraktet fra ølsettet?
hvis du prøver dette en gang må jeg få høre hvordan det gikk?

Tilbake
Topp