1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Juleøl 2018

En tråd i 'Øltyper og øl generelt' startet av msevland, 1 Des 2018.

1. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

En egen tråd for juleøl. Ønsker at ølet beskrives og gis en personlig rating

Einar Michelsen liker dette.
  2. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Aas juleøl kl.D
    Den har et litt metallisk preg mot slutten
    Fin farge
    Vurderer den til 3,5/6 [​IMG]

3. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kommersielle? Som i anmeldelse med terningkast og hele pakken?

4. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Stolt Julebrygg, den gikk til rottene!

5. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ringnes Juleøl
    Kl D. Smaker lite. Passer best til mat.
    Gir den 3,5/6 [​IMG]

6. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Frydenlund juleøl
    Kl D. Får også her en metallisk smak.
    3,5 / 6 også på denne [​IMG]

7. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nydelig. Vet ikke oppskriften, men virker som en en helt glidende overgang fra basemalt til karamell, munich, kanskje en touch sjokolade og ørlite røyk. En av de få juleølene jeg liker.

msevland liker dette.
  8. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ringnes Julebokk og klone

Julebokken er selve gullstandarden i klassen for tradisjonelt norsk juleøl. År etter år leverer Ringnes varene. De to siste sesongene har den også vært å få som ølsett hos Bryggselv. Mange spekulerer på maltbasen, og forumet har en egen tråd om dette. Basert på opplysninger derfra har jeg etter beste evne forsøkt å klone dette fantastiske juleølet.

Har virkelig gledet meg til denne sammenligningen. Min klone – Holmens Julebokk – er en anelse lysere og lettere enn originalen. Alkoholnivået er også litt lavere: 8,1 mot originalens 9 %. Skummet er lavt på begge – og legger seg fort. Smaken er faktisk forbløffende lik. Tilnærmet samme sødme, samme bitterhet og en god rund maltfylde uten store krumspring mot verken sjokolade eller ristet malt.

Forskjellen ligger i aromaen. Julebukken har en herlig duft av tørket mørk frukt og rosiner. Der når ikke klonen helt opp, dessverre. Originalen har nok fått noen måneder mer på baken enn klonen (brygget i september) – uten at jeg tror det har stort å si for aromaen.

Så neste batch vil få en anelse mørkt krystallmalt, kanskje i form av Special B. Ellers må jeg si meg ekstremt fornøyd med denne.

DSC_1737.jpg DSC_1739.jpg DSC_1742.jpg

#8 Holmentoppen, 6 Des 2018
    Sist redigert: 6 Des 2018
    Finn Berger, Kjetil S, LarsUlv og 12 andre liker dette.
  9. Staro

Staro
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Høres ut som du har laget et meget godt øl der. Jeg tror du vil bli meget fornøyd med Special-B i gristen. Det vil nok gi deg noe av de aromaene fra tørket frukt og rosiner som du savner. Special-B anser jeg som mitt fairydust i juleøl.

10. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Og vi vil ha oppskriften, om du vil dele da :)

Staro og Ekornskurken liker dette.
  11. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Finn Berger og YngveKL liker dette.
  12. Staro

Staro
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men i følge Norbrygg sine definisjoner er jo julebokken en doppelbock. #flisespikking

Anders- liker dette.
  13. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

14. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe, ja du sier noe. Men det er litt vanskelig å klemme den inn som dobbelbock (selv om den er nevnt som eksempel) også. Den ligger jo på 9 %. Trippelbock, kanskje?

15. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

YngveKL liker dette.
  16. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du vil forsåvidt også få en del av disse plommegreiene, hvis du bruker mer munich, og også koker lengre. Som en annen tilnærming.

YngveKL liker dette.
  17. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har ingen erfaring med Special B, men har brukt en del Cararoma/Red Crystal 400. Skumle saker, og det blir ikke godt hvis bruken overdrives, men det vil antakelig gi den dimensjonen du etterlyser. Jeg brygget en bokkøl for snart et år siden der Caraaroma fikk dominere, og det ga en enorm aroma. (Jeg brygger ikke det ølet om igjen med samme mengde Caraaroma, men det var ikke helt ille.)

Men etter beskrivelsen er Special B noe i samme gate - men ikke riktig like mørkt.

Det finnes flere malterier som lager noe de kaller special B, men det er vel Castle som har originalen? (Og det er ikke den Bryggselv og Ila/Strømmen Hjemmebrygg selger nå.)

18. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det stemmer nok. Bryggselv sin er belgisk – men den er ikke fra Castle. Har brukt den i veldig mange belgiske øl gjennom årene. Synes mange mørke malt kan gi litt beske/harde smaker, men Special B er trygg om man ikke overdriver.

#18 Holmentoppen, 13 Des 2018 kl 11:02
    Sist redigert: 13 Des 2018 kl 11:37
    Staro liker dette.
  19. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Weyermanns Special W skal være det samme.

20. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Del denne siden