Juleøl fra ekstrakt – hjelp til oppskrift

Hei!

Håper det er noen som kan hjelpe en nesten nybegynner med dette.


Jeg har fått faren min med på at vi skal brygge juleølet sammen i år, og bryggetidspunktet blir sånn ca neste helg. Men jeg trenger litt hjelp til å finne ut av hva vi egentlig skal lage.

Ingen av oss har noe særlig erfaring i å sette sammen oppskrifter, men begge har lyst til å begynne med det (selv om pappa foreløpig ikke veit om det sjøl. Men tro meg, han er typen til å bli hekta).


Kriterier:
  • en ikke spesielt ølinteressert familie bør kunne gjenkjenne resultatet som «juleøl». Jeg liker det meste, pappa vil gjerne ha pors, einer eller «julekrydder» oppi, men dette trenger vi ikke nødvendigvis å tilsette under brygginga. Barskapet er fullt av hjemmelaga dram allerede, og noe av det kan sikkert smakes til og puttes i. Lillesøster liker øl, men ramler av lasset hvis det blir «alt for mørkt». Guinness og lignende går fint, men tror ikke vi bør legge oss på noe veldig mye heftigere enn det.
  • Råvarene bør kunne kjøpes over disk i Oslo, for eksempel hos Brygg selv. Skal fraktes med fly, så mest mulig tørre råvarer er kanskje en god idé?
  • enklest mulig, uten at det går kraftig ut over kvaliteten. Vi har ikke veldig mye utstyr til rådighet, utover det aller mest nødvendige (+saftkoker til å koke i).
    • baktanke: få fadern til å bli enig i at dette var mye lurere enn tomtebrygg med brødgjær oppi, og aller helst få ham skikkelig hekta på brygging i samme slengen.
  • skal brygges nå snart, og bør derfor tåle/ ha godt av lagring fram til jul (i år).
Tipper vi kommer til å sikte oss inn på mellom 10 og 15 liter ferdig brygg. Tar gjerne imot forslag til både ferdige oppskrifter, og tips til hvordan vi kan sette dette sammen selv. :)
 
Hva med en brown ale med einebær og/eller annet krydder man liker? Går fint å smake til ved flasketidspunkt ved å tilsette i form av likør eller tinktur. Brown ale er søtere enn guinness, men ikke like mørkt. Snadder, vi brygger det til jul hvert år!

Til selve bryggingen trenger man lys maltekstrakt, gjerne i tørr form, samt rundt noen hundre gram mørkere spesialmalt som man trekker mer eller mindre som te i en meskepose før koking. Humle, feks Fuggle. Tørr gjær, feks Safale S-04 eller Danstar Nottingham. Starsan for å desinfisere gjæringskar.

Skal man lage 10-15 liter kan man fint brygge i en kjele som rommer 8-10 liter, og tynne ut med vann når koking er ferdig, men da må oppskriften justeres med tanke på bitterhet.
 
Hvis du vil ha noe med litt kryddersmak som ikke er for mørkt, kan du prøve å søke litt etter en 'pumpkin ale' oppskrift.
 
En brown ale hadde kanskje ikke vært så dumt nei, det burde alle like. Hvis vi tilsetter krydder blir det nok til at vi gjør som du foreslår, og smaker det til før flasking. Skal lete litt rundt omkring, og se hva jeg finner!
Pumpkin ale høres spennende ut. Tror ikke det blir juleølen vår i år, men noe skal man jo bruke høsten og vinteren på også...
 
Sist redigert:
Oppskriften til John Palmer i How To Brew (se howtobrew.com) er god, ta gjerne en kikk på den for et utgangspunkt.
 
Det skal jeg gjøre. Begynte faktisk å lese den i går, men har ikke kommet så langt som til oppskriftene.
 
Heisann :)
Hva valgte du? Del gjerne dine tips, jeg har som du skjønner litt dårlig tid, men tror jeg skal klare det akkurat ;)
Jeg er mest spent på hva slags krydder og hvordan du tilsatte det!

M
 
Tilbake
Topp