Juleøl - gjær og humle

Hei,

Planlegger årets juleøl, og har noen spørsmål. Vi brygger med ekstrakt, så oppskriften er deretter. Liker også øl med få ingredienser, så vi kan prøve å forstå hva som gir smaken. Har lett rundt på forumet etter juleøloppskrifter, både under oppskrifter og under prisbelønte. Ønsker oss en øl som ligner på det man får på polet før jul, altså en undergjær.

Ser for meg oppskriften som dette:
- 350 g krystallmalt (mesker i pose 70 grader i 15 min)
- 3,5 kg Munchermalt ekstrakt
- 2,5 kg Pilsnermalt ekstrakt

Humle ???

Gjær: Lagergjær ??

Noen her som har forslag til humletype i juleøl? Har sett at mye forskjellig er brukt, og er derfor vanskelig for meg å velge... I tillegg, er gjærtypen like viktig på lager som ale, og hva anbefales til en juleøl?


Lars
 
Gå for humle som Hallertauer, Saaz, Tettnanger o.l. Altså nobel humle frå Tyskland Tsjekkia området. Og heilt klart lagergjær! Gjerne ein litt nøytral ein. Ser at t.d. Wyeast sin Danish Lager er populær. Sidan eg enno er ein tørrgjærmann har eg gått for Saflager S-23.

Beste Helsingar!
 
Takk for det.

Har litt Tettnager liggende, så kan nok bruke den da.. Vil det bli ok å bruke ca 50g (60min) og 50g (5min)??

Ser også at jeg var litt rask med tanke på type malt.. Er jo litt mer generelle typer malt som det er laget ekstrakt av... For pilsnermalt bør jeg vel kunne bruke lys ekstrakt (spraymalt). Men hva kan jeg erstatte Munchermalt med?? Blir det rett å bare bruker Amber ekstrakt eller blir det for "enkelt"??
 
Ser også at jeg var litt rask med tanke på type malt.. Er jo litt mer generelle typer malt som det er laget ekstrakt av... For pilsnermalt bør jeg vel kunne bruke lys ekstrakt (spraymalt). Men hva kan jeg erstatte Munchermalt med?? Blir det rett å bare bruker Amber ekstrakt eller blir det for "enkelt"??
[/quote]

Bruk ekstra lys ekstrakt for pilsener. Amber ekstrakt inneheld ikkje Mũnchenermalt, men pale malt og krystallmalt, som vel blir feil/for søt smak. Weyermann har derimot ei Mũnchenerekstrakt som heiter munich amber, denne burde fungere.
 
Tilbake
Topp