Juleøl

Jeg har lyst til å brygge et juleøl, og da er det jo greit å planlegge tidlig. Vi spiser ribbe til jul, så det hadde vært moro å lage et øl som kan passe til det. Er det noen som har noen tips til meg? HVilken gjær anbefales?
 
Hvilken gjær? Det kommer helt an på hva slags juleøl du ønsker. Er du ut etter å brygge noe som ligner det vanlige utvalg av juleøl på Vinmonopolet, så må du nok bruke undergjær (det meste egner seg her). Hvis du heller vil lage noe i Belgisk stil, eller det de norske mikrobryggerier lager, så havner du fort på overgjær. Også her er muligetene store, t.o.m. større.

Til ribbe (fett) kan det være godt med noe som er litt kraftig mener jeg. Ikke for lite restsødme og en god dæsj med humle. Men dette er jo ikke noe håndfast tips. Ta også en titt her: http://norbrygg.no/forum/index.php/board,19.0.html

Der finner du juleøloppskrifter fra de siste årene som havnet øverst i juleølkonkurransen. :)
 
Jeg har tittet litt rundt og lekt meg med BeerCalc. Hittil har jeg kommet frem til følgende:

25 liter ferdig øl

Malt:
3,5 kg Munchnermalt
2,5 kg Pilsnermalt
0,5 kg krystallmalt
0,15 kg sjokolademalt

Humle:
60 gram Spalt 5% i 60 min
50 gram Tettnager i 5 min

Wyeast 2206 Bavarian lagergjær.

OG: 1059, EBC 40 og 25 IBU. Meskes i 60 min ved 66 °C.

Ser dette greit ut? Jeg er veldig usikker med tanke på humlen...
 
Ser fint ut, dette. Kanskje jeg ville brukt litt mindre aromahumle, men det er en smakssak, og kanskje jeg ville byttet ut sjokolademalten med carafa SPECIAL 2, siden den malten ikke har skall og tilfører mindre bitter/røstig smak enn vanlig sjokolademalt. Men uansett tror jeg det blir bra. Bruk masse gjær!
 
Gahr skrev:
Bruk masse gjær!

Masse gjær ja. Jeg har fått gjærpakke nå, og tenkte å lage starter. Jeg har bare en 2l kolbe, og til 20-25 liter vørter trenger man kanskje en større starter. Hva gjør jeg da? Kan jeg lage starteren i et vanlig gjæringskar, og slenge ølet rett på gjærkaken på bryggedagen?
 
Du kan sette en  starter på 1l først, når den er ferdig setter du den i kjøleskap å lar den bunnfelle, så heller du av overflødig veske slike att stortsett bare gjæren er igjen å tilsetter 1l ny starter vørter.
Dermed har du laget en 2l starter. :brygging:

Metoden du beskriver kan i praksis fungere, men ofte vil man helle av overflødig starter veske siden den kan smake oksydert.
Dette kan føre til noe uoptimale forhold i forhold til renhold.
 
Har tappekran på gjæringskarene... men jeg kan vel da først lage en toliters starter, dekantere, og så ha på nye to liter for å lage en firelitersstarter også, antar jeg?  :)
 
Ja, angående juleøl...og Ale..

Jeg har også kost meg litt med beercalc nå (takk for tipset forresten). Jeg har prøvd å finne frem til en oppskrift som ikke domineres av humlen, men av malten. Litt sødme og caramell i smaken synes jeg er godt i jula.

Fargemessig sikter jeg mot kobberaktig. Hvis beercalc funker, så ligger jeg i rett spor!

*Volum: 27 l
*Mesketempertur: 66 grader
*Mesking 70 min.
*OG: 1067
*FG: 1016

*IBU:  24
*HCU: ca. 20

Malt:
Munchermalt: 6,5 kg EBC 15 (76%)
Krystallmalt: 1 kg EBC 15 (12%)
Golden Promise: 1 kg EBC 5,5 (12%)

Humle:
East Kent Golding 6.1 Alpha%: 60g i 60 min.
Tettnanger 4.1 Alpha%: 20g i 15 min.

Gjær:
1 pakke Wyeast 1318 London Ale III I gjærstarter på 2 liter.

Fornuftig?
 
Dette kan bli ett meget fyldig og maltrikt øl.
Selv ville jeg nokk skrud opp bitterheten noe for å balansere dette, kanskje også tilsette noe humle når du starter kjølingen for å få mer humlearoma og smak.
Ellers tror jeg det kan bli bra.
 
Tilbake
Topp