Juleølet skummer etter åpning

Hepp!

Åpna et juleøl for å teste, og så det skumma ganske raskt etter jeg åpna, men smakte godt. Er det noe jeg kan gjøre for å redusere dette? Skal jo stå en mnd til ca.. Står og lagres i et kjøleskap nå.
 
Lagre kjølige og håp på at det er berre den flaska du åpna no som skumma.

Har forsøkt å lette på trykket på ein Batch som hadde alt ALT for mykje co2. Ga oss på det

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Det kan være 2 ting.
1: Ølet er infisert
2: Ølet er overkarbonert.

Er det infisert, så smaker du det med en gang. Løsning: Dump i dass
Er det overkarbonert, så spørs det hva som er grunnen. Flasket du før ølet hadde nådd FG? Eller hadde du for mye sukker i før flasking?
Hvis du ikke er sikker på å ha nådd FG, så bør du behandle alle flaskene som potensielle bomber. Bruk hansker og vernebriller.
Er det bare for mye sukker i før flasking, så kommer det an på mengden.....hvis du ikke har hatt overdrevent mye oppi, så kan det være du redder ølen ved å lagre den kaldt. Ølet absorberer mer av kullsyren, jo kaldere det er.
 
Det kan være 2 ting.
1: Ølet er infisert
2: Ølet er overkarbonert.

Er det infisert, så smaker du det med en gang. Løsning: Dump i dass
Er det overkarbonert, så spørs det hva som er grunnen. Flasket du før ølet hadde nådd FG? Eller hadde du for mye sukker i før flasking?
Hvis du ikke er sikker på å ha nådd FG, så bør du behandle alle flaskene som potensielle bomber. Bruk hansker og vernebriller.
Er det bare for mye sukker i før flasking, så kommer det an på mengden.....hvis du ikke har hatt overdrevent mye oppi, så kan det være du redder ølen ved å lagre den kaldt. Ølet absorberer mer av kullsyren, jo kaldere det er.


Takker for svar! FG var nådd, så er ganske sikkert på jeg har litt for mye sukker i. Åpna en annen for halvannen uke siden, da var det bare bittelitt skum, men ikke mye. Skal jeg sette kjøleskapet på det kaldeste?
 
Takker for svar! FG var nådd, så er ganske sikkert på jeg har litt for mye sukker i. Åpna en annen for halvannen uke siden, da var det bare bittelitt skum, men ikke mye. Skal jeg sette kjøleskapet på det kaldeste?
Trenger ikke noe særlig kaldere enn 4 grader vil jeg tro. Men du er jo sikrere jo nærmere 0 du kommer.
 
Det kjipe er at du ikke nødvendigvis smaker infeksjonen med en gang. Jeg har opplevd det før, så nå er jeg ikke mye i tvil (har nettopp opplevd det igjen), men det tar tid før ølet blir vondt. Symptomene jeg har opplevd er akkurat de som trådstarter beskriver. Sorry, men jeg tror du har en infeksjon:(.
 
Er nok meir trulig ein over karbonering. Som Terje skriv , eller du har flaska fortidligt. Kan også vere att gjæra våkna igjen når du karbonere flasken ...

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Å konkludere med infeksjon etter én overkarbonert flaske er vell en smule pessimistisk? Dessuten kan en flaske være infisert uten at resten av batchen er det. I tillegg har jeg lest flere som skriver at en infisert batch er det beste ølet de har brygget. Jeg ville kjølt ned og tatt noen flere stikkprøver, og dersom de er like overkarbonert ville jeg tatt noen forhåndsregler og lagret de videre på et trygt sted for å se hvordan det går. :)
 
Hvor lenge fikk ølet stå til gjæring og hvilken gjær brukte du? Jeg har pleid å brygge juleøl med wlp002 og denne har etter min erfaring trengt gjerne en uke ekstra på gjærkaka for å gjøre seg helt ferdig i et øl med en OG på 1.055-1.060. Gjærer godt første uka men så har det gått litt i rykk og napp, derfor pleier jeg å heve temperaturen gradvis til 22-23 grader på juleøl brygget med wlp002 ved slutten av uke 2 og lar den stå på det i et par dager før coldchrashing. Hadde samme problem selv ved brygging første gang med wlp002 på det første juleølet. Nå tvangskarbonerer jeg og fyller heller flasker til lagring med beergun.
 
Hepp!

Åpna et juleøl for å teste, og så det skumma ganske raskt etter jeg åpna, men smakte godt. Er det noe jeg kan gjøre for å redusere dette? Skal jo stå en mnd til ca.. Står og lagres i et kjøleskap nå.

Har du mye humlerester eller annet grums i flaskene? For da skummer de ofte over!
 
Tilbake
Topp