Juleoppskrift på ekstrakt - trenger kryddertips

jikvig

Norbrygg-medlem
Driver å planlegger juleøl av ekstrakt, og trenger litt krydderråd.

Brygget ser foreløbig slik ut;
Test Subject #002 Style: Krydderøl Brewer: Subject Nanobrewery

Statistics
Volume: 10 liters
OG: 1071
FG:
Alcohol: 7.1 % by vol.
Colour: 61 EBC (Very dark brown)
Bitterness: 39 IBU
BU/GU: 0.54

Fermentables
Liquid Medium Extract 1500 grammes
Pale Malt 7 EBC 600 grammes
Chocolate Malt 400 grammes


Hops
Hallertauer 3% alpha 30 grammes 60 minutes
Hallertauer 3% alpha 20 grammes 30 minutes
Hallertauer 3% alpha 20 grammes 15 minutes
Hallertauer 3% alpha 20 grammes 5 minutes

Fermentation
Yeast: Safale S-04

Jeg har lest litt rundt her og har funnet ut at stjerneanis og nellik er to "vær varsom" krydder; litt for mye kan gi en fin hostesaft og dårlig øl.
Jeg tenker uansett å bruke følgende krydder i;
10g appelsinskall søt
10g kanelstang
5g nellikspiker

Jeg er litt usikker på når jeg bør legge i dette. 10 minutter før kokeslutt?
Tanken min er å ha et øl som har fin fylde, litt restsødme fra maltet, ikke for mye bitterhet, men aromaer av det man tenker på i juletiden; nøtter, rosiner, kanel på grøten, pepperkaker, appelsinkalenderen med nellikspiker & sirupssnipper.

Har noen noe tips på mengde, type krydder og når jeg bør tilsette det? Bør jeg ha det i pose for så å ta det ut?
Julehjelp søkes!
 
Jeg ville ikke ha brukt krydder til juleøl, medmindre du ønsker noe á la Nøgne Ø's "underlig jul".
Vanlig norsk juleøl er bare malt, vann og gjær.
Det er malten og mesketemperaturen som gir den ønskede "julesmaken".
 
Et godt tips i  følge boka "Radical Brewing" - er å løse krydderne i et par desiliter vodka først.
Da kan du smake deg til hva som blir riktig mengde i forbindelse med flaskingen: Tapp av et glass øl og tilsett kryddervodkaen med dråpeteller. Så er det bare å gange opp antall dråper (det går 7-8 dråper på en ml...) og tilsette i karet sammen med karboneringssukker. Eventuelt kan du jo dosere rett i flaskene rett før tapping. Da kan du jo variere mengden.

Har ikke prøvd dette selv ennå men jeg laget meg en slik kryddervodka for et par dager siden. Litt på gefühlen. Testet det ut i en bokkøl i går kveld. Og ja, det både duftet og smakte av Gammel dansk/Jegermester. Jeg hadde åpenbart ikke vært forsiktig nokmed stjerneanisen. Krydderblandingen var tenk tilsatt i en porter som står og gjærer nå.

Jeg må tenke meg litt mer om, eller justere litt mer før jeg tilsetter det på ordentlig. Som fruen bemerket: Dette smakte mer av et "jaktøl" enn et "juleøl"

Harald
 
roba skrev:
Jeg ville ikke ha brukt krydder til juleøl, medmindre du ønsker noe á la Nøgne Ø's "underlig jul".

Det er akkurat noe slikt jeg sikter meg inn mot. Da jeg ikke har så store meskemuligheter selv, så velger jeg å lage en slik "kunstig" spesialøl.
Men har du noen tips om hvilket spesialmalt jeg bør bruke for å få satt litt "julete" smak? Jeg har gått til innkjøp av Caramunich 2, men det er for fargen sin skyld,

Harald skrev:
Et godt tips i  følge boka "Radical Brewing" - er å løse krydderne i et par desiliter vodka først.
Et kjempetips! Dette må prøves, har noe råsprit liggende.
 
Fra Petit Agentur: "Maltekstrakt medium 1,5 kg: Made from a blend of pale and crystal malts this product provides the ideal building block for Ale and Bitter style beers."

Litt vanskelig å si hvordan denne ekstraktet er sammensatt, men noe krystallmalt er det altså i blandingen.
Derfor er det også gjerne lurt å starte med helt lys ekstrakt, så kan man justere dette selv.
Ellers ville jeg satt til litt mørk krystallmalt, 300 EBC, som gir preg av søt stekt rosin (de som stikker ut av bollene..), f.eks 50-100g.

Personlig ville jeg justert ned ganske kraftig på sjokolademaltet, som du nå har 16%, og vil gi et kraftig røstet/brent, og trolig astringent (snerpende) preg. Foreslår 80100g (4-5%) istedet, så krydderet får bedre fokus. Juster opp med palemalt for å komme opp på samme OG som beregnet.

Selv kjenner jeg skepsis mot å ha særlige mengder krydderdram i ølet, da ville jeg ihvertfall smakt meg frem i et glass først, og brukt sprøyte til dosering, for å se hvor mye du faktisk ønsker. Vi gjorde dette med pors i en porter (tror vi brukte 2ml/0,5 liter, sprøytet rett på halvparten av flaskene), hvor porsen var veldig dominerende de første ukene, men forsvant etterhvert, og man skal nå lete litt for å merke den.

Jeg brygget et krydderøl i fjor, hvor jeg brukte følgende krydder på 50 liters brygg:
18g tørket lakrisrot
18g fersk ingefær
1ts allehånde
1ts muskat
1/2ts kanel
50g ferskt appelsinskall

Kokte dem i 15 min, men 5-10min går sikkert vel så fint.

I tillegg satte jeg til 2 liter lynghonning under gjæringa, en mengde jeg forøvrig angret bittert på, da denne tok fullstendig overhånd i smak og aroma.
Etter 6-9 måneder var honningen bedre rundet av, og krydderet fikk også komme frem, og gav et fint julepreg, synes jeg.
 
Gode råd. Får ikke så mye sukker ut av sjokolademaltet, det var mer ment for fargen sin del.
Ser forresten at det står feil tall, tanken var å bruke 200g, men nå kanskje bare 100...
Og 800 g pale.

Så hva om jeg tilsetter følgende;
20 gr appelsinskall søt
10 gr kanel (hel, av erfaring er ikke den så "ramm" som malt")
5 gr nellikspiker

og har dette i 10 minutter før kokeslutt.
Tror jeg faller for det, krysser fingrene og håper på det beste?`

Tenker også å prime med brun sukker, noen som har erfaring med dette?
 
Høres ut som et bra utgangspunkt, kanskje litt mye kanel. Jeg brukte som sagt 1/2ts på 50 liter, da jeg har lest at kanel også skal være et krydder som fort kan dominere. Sjokolademaltet gir uansett endel smak, men det kan jo også være ønskelig.
 
Jeg tror vi bare hopper i det åog ser hva som skjer?

Kanskje jeg holder meg til 5 gr kanel da... Som sagt, kanelstang er ikke like gærn som malt, og det er jo lett å ta ut også da det er bark.

Jeg kommer med oppdatering senere!

BTW, er det noen som har en knall juleøl (mer tradisjonell) oppskrift på ekstrakt?
 
Da var brygget ferdig og satt til gjæring.
20 gr tørket appelsin (20 minutter) og 5 gr (2 hele kanelstenger i 10 minutter) ble brukt. Så ikke så lang eksponering til vørteret, men jeg tror det var akkurat nok.
Aromaen på vørteret var preget av sjokolade, krydder, hint av sitrus. Det luktet jul.
Skulle kanskje ha hatt kanelstengene i litt lengre for å få den aromaen litt mer markant.
Det meste av appelsin skall og kanelstengene tok jeg ikke med videre til fermentering.

So far, so good, å så kommer det smaksnotater og evaluering om noen uker.
 
Jeg er litt tidlig ute med juleforberedelsene i år, og lurer på hvordan det gikk med denne oppskrifta..... :namnam:

Må jo si at denne virket spennende :yes:
 
Tilbake
Topp