Just add water (Beer Machine, ikke akkurat Speidel)

gustavf

Administrator
Jeg var innom Vin og Bar og kjøpte litt råvarer for noen dager siden. Vi begynte å prate litt om Beer Machine de hadde utstilt og, tja..., jeg klarte vel egentlig ikke helt å skjule min skepsis til hverken utstyret eller pakkene med råvarer som kun skulle tilsettes vann.

Etter litt fram og tilbake, så endte jeg opp med å låne en Beer Machine for å se om skepsisen var ubegrunnet, eller om dette er et greit utstyr for en nybegynner. Planen er å brygge et øl helt etter bruksanvisninga og et brygg der jeg uten å se på bruksanvisninga prøver å få et best mulig øl på "maskinen".

I en liten eske skjuler det seg et sett som bare kan kalles komplett:
  • Todelt beholder, som fungerer både som gjæringskar og serveringstank
  • Flasker
  • Mottrykksfyller
  • Ølsett for 10 liter "pale lager"
  • Forbruksartikler til tre batcher

Det store gjæringskaret er IPAen jeg egentlig skulle tappet, i stedet for å brygge (eller heter det "lage øl" når man bruker en ølmaskin?)



Så var det bare å montere alle smådelene og sette sammen de to halvdelene av gjæringskaret. Det var litt plundrete å få pakningen til å ligge på rett plass, men bortsett fra det gikk dette ganske greit. Gjærlåsen er ganske spesiell og består av en forholdsvis enkel ventil og en liten boks man legger en "anti foaming disk" i. Denne inneholder noen kjemikalier som skal dempe skum når det kommer inn i boksen og hindre at skum kommer ut av gjærlåsen. Denne mekanismen skal sørge for gjæring under trykk, men jeg må innrømme at jeg ikke er helt sikker på om den egentlig tetter godt nok.


PB244625

Bruksanvisninga anbefaler å desinfisere med klorin uten skylling. Jeg bestemte meg for å fravike den litt her og gikk heller for StarSan...

En fiffig detalj er termometer integrert i gjæringstanken.



Nå var maskinen satt sammen, og det var bare å tilsette pulver og vann. Pulveret er tørket maltekstrakt med humle og luktet ganske godt. Som seg hør og bør skummer det litt når man har i vann. Inne i posen ar det også en liten gjærpose med 3 gram alegjær av ukjent type.



Jeg stoler ikke helt på at denne er tett, så den skal få stå i kjøkkenvasken ihvertfall over natta.
 
Nesten et døgn etter pitching begynner det å bli minimale tegn til gjæring og maltekstraktet virker som det har løst seg rimelig godt opp. Ei ulempe med tørt ølsett var helt klart at pulveret ikke løste seg skikkelig opp og tre gram gjær er jo også ei stykke unne overpitching.

Når skummet la seg, så ser det også ut som det er tørrhumle i ølsettet. Det var ihvertfall en positiv overraskelse.

Det var en liten lekkasje rundt trykkventilen ("gjærlåsen"), som jeg måtte løse med en liten bit av en ballong rundt pakningen. Bortsett fra det, så har Beer Machine oppført seg såpass bra at han fikk en audiens i bryggeriet. Selv om det var en stille dag der, så var han fornøyd med det og lovte å oppføre seg pent i oppvaskkummen.



I følge bruksanvisninga, og den hadde jeg jo tenkt å følge, så skal denne nå stå i 5 dager på rundt 20 grader. Det passer meg i grunnen bra, for jeg har ca 19-20 grader på kjøkkenet og skal bort i helga. Så får vi se hva som skjer videre...
 
Jeg er nettopp kommet tilbake fra weekend i Göteborg og kan fastslå at stormgjæringa er over i dunken. Det er trykk (ca 5 psi eller 0,3 bar) i tanken og det har definitivt gjæret under trykk. Det er jo, i og for seg, en fordel.

I følge bruksanvisninga, husk at jeg fortsatt følger denne, så skal Beer Machine nå settes kaldt. Jeg var ferdig med ei lagergjæring i øleskapet og senket temperaturen og satte alt inn der. Så får vi se. Om 5 dager skal jeg ha øl.
 
*pføy*

I dag skulle jeg ha øl, i følge oppskrifta. Da jeg satte maskinen til kjøling var det lite spor av gjæring og alt så omtrent riktig ut. At 3 gram tørrgjær skulle sørge for utgjøring på 4 dager hørtes litt optimistisk ut, og da jeg skulle prøve resultatet i dag, så var det rett. Gjærsuppe med hint av øl og vørter. FG på 1.030.

Satte maskinen varmt og nå ser det ut til at den har begynt å gjære igjen.

At det skulle bli dårlig øl av å følge oppskrifta slavisk, hadde jeg egentlig forventet. At det skulle bli udrikkelig kom som en liten overraskelse.

Et problem med dette oppsettet er at man egentlig ikke kan la ølet gjøre helt ut, for man må kjøle ned mens det fortsatt er trykk på tanken. Den er litt lekk, så når ølet har gjæret ut vil trykket forsvinne i løpet av noen timer, og man må altså avbryte gjæringa ved å kjøle ned.
 
Må si at jeg er litt skeptisk mot butikker som prøver å selge slike produkter til uvitende. Ja, jeg er veldig fornøyd med fellesfatavtalen   :biersmile: og magnetrørerkjøp :ilike:. Dette var helt toppers :ilike:. Men vennligst ikke selg rot :noway:

Men flott initiativ, Gustav. Må testes av dyktige folk :)
 
Huub skrev:
Må si at jeg er litt skeptisk mot butikker som prøver å selge slike produkter til uvitende. [...] vennligst ikke selg rot :noway:
Kunne ikke vært mer enig. V&B risikerer å gi et dårlig inntrykk av hva hjemmebrygging er dersom de selger skrot. Ellers mener jeg at nærbutikken er et bedre og sikrere alternativ dersom man bare vil ha billig øl.
 
Nå skal det vel sies at V&B skryter ikke hemningsløst av denne maskina da, jeg spurte litt om den tidligere og fikk den ikke påprakka meg :)

Ideen har vel vært at hvis man kunne lage noe som iallefall var drikkende, så kunne det være et alternativ til en Cooper boks, som noe å starte helt basic med, mange er jo godt fornøyd med Grans Bare også, så hvorfor ikke?

Det at det derimot resulterte i udrikkelig øl, det er jo temmelig kjedelig..
 
Jeg har kommet til at jeg må la den få gjære helt ut og tilsette karboneringssukker. Å drive med avbrutt gjæring kan ikke bli bra.
 
Huub skrev:
Må si at jeg er litt skeptisk mot butikker som prøver å selge slike produkter til uvitende. Ja, jeg er veldig fornøyd med fellesfatavtalen   :biersmile: og magnetrørerkjøp :ilike:. Dette var helt toppers :ilike:. Men vennligst ikke selg rot :noway:

Men flott initiativ, Gustav. Må testes av dyktige folk :)

Vi ville teste resultatet av denne maskinen før vi anbefaler den til nybryggere. Det er derfor vi her fant en erfaren brygger som kunne gjøre en uavhengig test. Vi er ikke interessert i å selge produkter som ikke holder mål, da vi heller vil ha fornøyde kunder som er fornøyde og da lojale mot sin lokale bryggebutikk.

Men beer machine har vært solgt i så mange år i USA, at vi ville gjerne se hva den var god for, og skulle den lage noe som kan tilsvare ett Muntons eller Coopers beerkit, så kan det være noe for nye bryggere.

Vi har hele tiden vært skeptiske til 'mirakelbokser' som utfører det meste, på veldig kort tid. :)

God Jul alle sammen!!  :klovn:

Mvh

Jan Andrè
BryggeLand     |    VinOgBar.no
 
Spennende å se hva gustaf får utav denne maskinen til slutt. Hvis det blir brukbart trenger dere nok en ny bruksanvisning å legge ved :)
 
Jeg har akkurat tømt BeerMachine for øl og skal prøve å oppsummere litt...

Vi kan vel greit dele dette i tre: Ingrediensene, utstyret og bruksanvisninga.

Ingrediensene er stort sett greie: Det er et ølsett basert på tørket maltekstrakt. Selv om det er litt spesielt å helle pulver i karet og kun tilsette vann, så fungerer dette ganske greit. Selv om ekstraktet ikke løser seg helt opp, og det dermed er vanskelig å måle OG, så er det nok bevegelse i vørteren under gjæringa til at det ikke er noe problem med å få det løst opp. At det ser ut til å være brukt tørrhumle er også positivt.

Dessverre ser ikke gjæren til å leve helt opp til resten av ingrediensene og den lille posen med 3 gram umerket tørrgjær, bør nok absolutt byttes ut med gjær av kjent kvalitet. Jeg fikk ikke gjæret lenger ned enn 1.020 (fra antatt OG et sted rundt 1.050), men jeg hadde nok litt lav temperatur mot slutten av gjæringa. For en nybegynner bør ei pakke med kjent gjær være ei god investering for å øke sannsynligheta for ei problemfri gjæring.

Jeg skal la ølet få klarne litt på flaske før jeg sier noe mer om smaken (mer under), men savner flere mørke øl som ikke utgjør seg for å være lagere i utvalget.

Utstyret er et ganske greit gjæringskar for ti liter med vørter. Det er en del smådeler som skal passe sammen, men er rimelig greit å både montere og demontere. Selv om pakningen som gjør at tønna kan deles i to er litt plundrete å få på plass, gjør det rengjøring veldig lett. Med unntak av øvre halvdel av tønna, med termometer og trykkmåler, går alt uten problemer inn i en normal oppvaskmaskin.

Som et tiliters gjæringskar fungerer dette greit. Det er ganske kompakt og bør få plass i et normalt kjøleskap, noe som kan være nyttig for noen som ønsker å eksperimentere med lager. Ti liter er jo også en fin batchstørrelse for den som vil begynne litt forsiktig med brygging.

En viktig del av konseptet er gjæring under trykk og at dette skal gi ferdig karbonert øl. Jeg fikk aldri dette til å fungere skikkelig, delvis fordi jeg ikke klarte å tette pakningen rundt gjærlåsen skikkelig og delvis fordi gjærlåsen (som egentlig er en trykkventil) heller ikke var nøyaktig nok laget. Jeg antar dette kan løses med litt prøving og feiling, slik jeg klarte å fikse trykkventilen med en bit av en ballong. Jeg tror også det er vanskelig å få dette til å fungere skikkelig uten å kjøle ned ølet mens det fortsatt er gjæraktivitet, noe som nødvendigvis vil gi diacetyl og andre spor av avbrutt gjæring.

I og med at jeg ikke fikk tettet pakningene skikkelig, fikk jeg heller ikke testet om det ville fungert med tilsetting av sukker og ettergjæring. Tvangskarbonering burde også være mulig, men lite hensiktsmessig med 8 grams patroner. Gjæring under trykk er jo ellers en god ide i utgangspunktet.

De små CO2-patronene er en ting som ikke er helt optimalt. Det er dessuten ganske mange små plastikkdeler som må holdes rede på, men det ser allikevel ut til å være greit å desinfisere. Tappemekanismen er koblet til en flottør, som heller la seg på bunnen av tanken og ikke akkurat gjorde jobben sin.

Jeg føler egentlig at hele ideen står og faller litt med at det lar seg gjøre å få kurant karbonering. Det er nok ikke helt lett, men lar seg kanskje gjøre. Uansett skal de ha pluss for å levere et skikkelig komplett startsett, inklusive flasker. Prisen (ca 1.000 kr) virker også litt høy.

Forøvrig bør det fungere greit å brygge halve ølsett for 20 liter på dette utstyret, like gjerne som BeerMachine sine egne sett.

Bruksanvisninga beskriver hvordan du monterer utstyret og hvordan du lager øl med det. La oss si det slik: Monteringsanvisninga er den beste delen.

Jeg skjønner at et salgsargument er kjapt øl. Jeg vet også at godt øl tar tid. Her er det ei motsetning der jeg foretrekker godt øl og bruksanvisninga vil gjøre det kjapt og enkelt. En del gode tips er skjult i teksten, slik som gjenbruk av gjær og ei kort innføring i desinfisering. Selv om det er lite feil i bruksanvisninga, kunne den med fordel vært en quick start guide og levert sammen ei grundigere innføring i hvordan man lager godt øl.

Konklusjon?

For en drøy tusenlapp får man alt man trenger for å brygge et ekstraktbrygg, untatt skikkelig gjær og ei brukandes bruksanvisning. Med ei bedre bruksanvisning kan det fungere bra, selv om man ikke bør ha alt for stort håp om å tappe godt øl rett fra gjæringskaret.

Alternativet er et mer normalt startsett med gjæringsbøtte, hevert og flasker, noe som kanskje kan virke mer skremmende og definitivt tar mer plass. Til gjengjeld er det lettere å vokse med.
 
Tilbake
Topp