Justere OG

øyvindg

Norbrygg-medlem
Hei
Jeg er i gang med å brygge American Brown Ale "Gahr Edition" den er estimert til OG på 1055.
Jeg måler OG før koking og da er den på 1040. Er oppsatt koketid på 90 minutt nok til å få ønsket OG, eller skal jeg koke lenger.

hilsen Øyvind

(Og gratulere til Bryggmester Gahr, dagens brygg er en hyllest til ham)
 
Det er store forskjeller mellom ulike bryggerier når det kommer til avdampning, så en må nesten bare prøve seg fram.
 
Har du kraftig nok element til å oppnå rolling boil uten lokk på ville jeg gjort det, og heller evt justert ned med vann etter koking.
 
Takk for svar, bruker Beer Brew 60.
Etter en halv time med 1 element er det 1043,  lar den gå en halv time til med begge elementene før jeg begynner med humlen.
 
Fossdal skrev:
Har du kraftig nok element til å oppnå rolling boil uten lokk på ville jeg gjort det, og heller evt justert ned med vann etter koking.

Etter en halv time ekstra på full kok, er den 1050. Bitterhumlen er i gryta. Dette blir bra  ;D

Edit:
Kokte humlen med 1 element, og lokket litt av i en time. OG etter kok er 1056. ca. akkurat der det skal være.
Konklusjon med 25 liters brygg på BB60 er da: OG går opp med 3 pr. halv time med 1 element og lokket på gløtt, og 7 med 2 element og lokket av.
 
Tilbake
Topp